tirsdag 5. mars 2013

Boken på vent:Den mørke porten


Hver Tirsdag kommer jeg til å poste et innlegg her på bloggen min hvor jeg skal skrive om en bok jeg har veldig lyst til å lese, det kan være en bok som det har vært meningen å lese en stund eller det kan være en bok jeg nettopp har oppdaget. Det kan være en bok som ble kjøpt for mange år siden og har ligget å samlet støv i hyllene eller det kan være en bok som ble kjøpt i forrige uke. Du må gjerne være med om du har en bok på vent du også.

Denne måneden står i krimmens tegn og derfor blir det en krimbok som står for tur denne gangen også. Her slår jeg to fluer i en smekk for boken er nemlig på nynorsk, da får jeg øvd meg litt på det også samtidig som jeg får lest krim.  Dette er en forfatter som jeg ikke har lest noe av tidligere og det er alltid litt ekstra spennende også. Han har skrevet en rekke bøker, blant annet "Fuck off I love you"




Ein mann blir drepen på brutalt vis i ein kyrkjeruin, same stad som psykologen Karsten Scheel blei funnen myrda fem år tilbake. Ina Grieg, Scheels kollega og hemmelege elskar, blir inkludert i etterforskingsteamet. Kjensla av at ho er med i teamet på nåde, gjer at Ina Grieg finn uortodokse metodar for å få etterforskinga framover. Hennar gamle venn og mentor, den pensjonerte psykologprofessoren Trygve Winther, viser seg å bli til stor hjelp. Snart blir det klart at dei står ovafor ein seriedrapsmann besett av hemn. Og Ina må kjempe mot fleire demonar i jakta på fienden, ikkje minst sine eigne.

Ser frem til å lese denne men det blir sikkert ikke før mot slutten av måneden for det står nemlig noen bøker foran i lesekøen.


Kom og bli med på denne utfordringen du også, og her ser du hvordan du blir med
  • Lag et innlegg om boken på bloggen din, har du ikke blogg så fortell gjerne om boken i kommentarfeltet under her.
  • Link til mitt innlegg  
Inspirasjon til denne spalten har jeg funnet på den engelske bloggen Books for Company








15 kommentarer:

  1. Denne leste jeg om forleden, og synes den virker interessant. Spent på hva du synes når den er lest.:) Ha en fin tirsdag Beathe.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir kanskje ikke før til påske men omtale kommer når den er lest. En super dag til deg også,Anita:-)

      Slett
  2. Hm... du vet min erfaring med nynorsk, så jeg slipper nok ingen bombe når jeg sier at jeg ikke har lest noe av denne forfatteren før :) Spent å høre hva du synes. Ha en nydelig tirsdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke lest så altfor mye nynorsk jeg heller og med tanke på at jeg er halvveis Fusa-stril så burde jeg nok ha lest litt mer. En fin dag ønskes deg også.

      Slett
  3. Dette hørtes ut som en spennende krim. Den må jeg notere meg. Jeg leser altfor lite på nynorsk så det var en fordel det og :-) Håper du får en nydelig dag i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nettopp det, leser ikke så mye nynorsk jeg heller men jeg tenker at det må jeg prøve å gjøre noe med. En strålende dag til deg også,Astrid Terese:-)

      Slett
  4. Denne ventar eg på! Har fått lovnad på eit meldareksemplar frå Samlaget. Forfattaren er heilt ukjend for meg òg, men god nynorsk krim er etterlengta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,denne er jeg rimelig spent på! Så har jeg ikke lest noe særlig bøker på nynorsk heller men det er kjekt å utfordre seg litt.

      Slett
  5. Jeg har bestillt en annen krim fra forlaget der, så da det ble det ikke rom for denne....;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er jo sånn det er, man kan ikke velge alt... Hvilken krim bestilte du?

      Slett
  6. Rart med den der nynorsken- det er vel mest en vanesak, for meg også, desverre. Vi burde kanskje ha et litt mer bevisst forhold til språket vårt, men det var det med komfortsona igjen, da...
    Både bok og forfatter var ukjent for meg, men jeg likte forsidebildet utrolig godt, så da er det i hvertfall ingenting å si på førsteinntrykket ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er sant det...dette er jo absolutt utenfor min komfortsone men kjekt å utfordre seg litt også. Likte også godt coveret.

      Slett
  7. Åh, så kjekt tips. Har ikkje høyrt om forfattaren tidlegare og eg er veldig glad i nynorske bøker. Ha ein fin kveld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hørt om ham men ikke lest noe, så det blir spennende å se om det faller i smak og om det går fint å lese på nynorsk. Ha en fin kveld:-)

      Slett
  8. åååå, eg elskar nynorsk og krim! At det finst nynorsk krim, visste eg ikkje! Denne boka skal lesast! Tusen hjarteleg takk for godt lesetips :)
    Eg yneskjer deg ein glitrande glad dag!
    Klem frå Pia

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen før du går