mandag 28. januar 2013

Bokanmeldelse: Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstrøm



Forlag:Aschehoug
Tittel:Dager i stillhetens historie
Forfatter:Merethe Lindstrøm
Format: Innbundet
Sideantall:215
Utgitt: 2011
Utfordring: 100 bøker på 1 år, OTS
Kilde: Kjøpt






Litt om forfatteren

Merethe Lindstrøm er født i Bergen i 1963. Hun vokste opp i Hammerfest og på Stord og bor nå i Oslo. Hun debuterte med novellesamlingen sexorcisten og andre fortellinger i 1983.Hun har gitt ut en rekke romaner, novellesamlinger og en barnebok. Hun fikk Kritikerprisen i 2011 og  Nordisk Råds litteraturpris i 2012 for Dager i stillhetens historie. 


STILLFERDIG OG SÅRBART

Dette er historien om et pensjonert ektepar, Eva og Simon,som gradvis slutter å snakke sammen og mye av grunnen for dette er at Simon i mindre og mindre grad snakker. Han glir lenger og lenger inn i  demensens tåke eller er det kun av ren vilje han har sluttet å snakke? Hun er tidligere lektor og han var lege, og de bor i et rommelig hus et sted utenfor Bergen. Historien blir fortalt av Eva og gjennom et langt liv har både hun og Simon hatt hemmeligheter som ikke en gang deres tre døtre har fått tatt del i.Alle familier har jo hemmeligheter men kanskje ikke så store som disse. Simon er av jødisk avstamming og mange i familien hans ble henrettet i Holocaust. Han og familien hans hadde vært nødt til å holde seg skjult for ikke å bli tatt.Han erindrer en tante og en fetter som oppholdt ser der med dem og som han i voksen alder prøver å skaffe opplysninger om, i all hemmelighet selvfølgelig. Eva på sin side fødte en gutt som hun senere adopterte bort og dette gav hun ikke beskjed om før etter at hun hadde giftet seg med Simon. En episode om en inntrenger kommer hun også stadig tilbake til selv etter mange år, en ung gutt som en dag ringte på døren når barna var små.

Noen ganger glemmer jeg nesten tausheten hans. Da kjennes det bare som en forbigående stillhet, at vi snart kommer til å snakke sammen. Han kommer til å si noe og jeg kommer til å svare.


Historien veksler mye mellom fortid, både før og etter de traff hverandre og nåtid. Mens Simon forsvinner mer og mer inn i seg selv, så dukker det flere og flere ting opp til overflaten hos Eva, ting som de har holdt skjult i alle disse årene. Erindringene hennes utløses av at den yngste datteren deres Helena kommer med  søknadspapirer om plass på aldershjem for faren.Boken tar mye for seg Simons historie som liten og en liten del er viet til Evas valg om å adoptere bort sin førstefødte og ville hun gjøre noe forsøk på å finne ham etter alle disse årene?
Dette er et ektepar som ikke hadde særlig med venner og når de ansetter vaskehjelpen Marija fra Latvia får de begge et nært forhold til henne, men etter noen år får vaskehjelpen sparken. Dette er noe døtrene deres reagerte kraftig på men siden de ikke aner noe om foreldrenes hemmeligheter så har de heller ingen mulighet til å forstå det valget foreldrene tok. Men hvorfor alle disse hemmelighetene, hvorfor holde det skjult i så mange år?

Den har utsikt mot et dystert landskap, alderdommen.

Dette er på ingen måte en pageturner, den er langsom og egentlig så skjer det ikke så veldig mye. Vi får et godt innblikk i ekteparets ensomhet som følge av alt dette som det skal ties om, og en kan undre seg hva som gjør at enkelte velger å tie. Hvorfor skal ikke døtrene vite at faren er av jødisk avstamming og hvorfor skal de ikke få vite om broren de har?  Dette var mitt aller første møte med forfatteren og det blir neppe det siste. Likte godt måten forfatteren formidlet historien på. En rolig og fin bok om sorg, skam, fortielser og solidaritet som tror vil sitte i meg en stund.


poeng
av 5 mulige










13 kommentarer:

  1. fin omtale :)
    har stusset litt på denne noen ganger, og nå får den bli med meg hjem snart !
    ha en finfin mandag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, blir spennende å høre hva du synes! Ha en fin Mandag du også!

      Slett
  2. Denne har jeg lest, og jeg husker at jeg likte den veldig godt :)

    SvarSlett
  3. Denne romanen fekk pallplassering hos meg i 2012 - delt 1. plass med Kjell Askildsen. Ein kort roman som rommar ei stor historie - om kjærleik og sorg. Eg anbefalar den også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,var fin denne! Tusen takk for boktips:-) Det skal jeg notere meg!

      Slett
  4. Denne likte jeg sånn passe. Hadde muligens for store forventninger- Men jeg syns den ble litt for langsom og kjedelig, selv om språket er bra. Men jeg er jo glad jeg leste den forsåvidt, siden dette er en prisvinner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingen pageturner og det går veldig stille og rolig for seg.

      Slett
  5. Har vært nysgjerrig på den romanen før, og husker den fikk gode kritikker. Skal se om jeg finner den på salg et sted tror jeg, for nå fikk jeg ordentlig lyst til å lese den! Fin omtale:)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for det:-) Send meg gjerne adressen din så kan jeg sende boken til deg!

    SvarSlett
  7. Nei, tuller du? Det hadde vært helt supert:) Tusen takk!

    SvarSlett
  8. Bare hyggelig,Karen! Da sender jeg den i morgen formiddag!

    SvarSlett
  9. "Dager i stillhetens historie" har jeg skrevet om på boken på vent, og fikk lyst til å lese den da det stod om den i bt en morgen. Ser frem til å starte på denne, takk for fin omtale av boken :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord om du har vært her inne, da blir jeg kjempeglad!