lørdag 15. september 2012

Hvem skal bestemme hva som er bra nok?

Hei

Det har i den siste tiden oppstått diskusjoner rundt  omkring om det å blogge om bøker og hvilken rolle man som bokblogger har,både i forhold til andre medbloggere og til forlag som man gjerne mottar leseeksemplarer fra. Selv om jeg ikke er den ivrigste  på å diskutere alt mellom himmel og jord så ser jeg den at det kanskje innimellom kan være både sunt og nødvendig med slike diskusjoner. Men slik jeg oppfatter diskusjonen som har vært de siste dagene kan det virke som enkelte nærmest sitter der og skal bedømme hvilken blogg som har livets rett og hvem som ikke. Når det går på hvordan man legger opp innleggene sine og hvor mange ulike temaer man er med på hver uke så er det å trekke det litt for langt syntes jeg. Jeg vet at jeg har mye å lære selv om jeg har blogget i nesten 1 år, på den tiden har jeg lært mye men har selvfølglig mye å gå på for å finne min plass i bloggverden. Man står fritt til å la være å gå inn på en bestemt blogg om man er møkka lei fellesblogginnlegg, det kan ikke være slik at andre skal bestemme hvordan andre velger å ha sin blogg.
 Når det gjelder kommentarer på bokomtaler så ser jeg den at en kan bli flinkere til å diskutere for og imot om den aktuelle boken i kommentarfeltet under og gjerne litt mer enn "Fin omtale" og "helt enig", der har jeg også litt å gå på for å bli flinkere til å engasjere meg litt mer.
Når det gjelder leseeksemplarer fra forlag har det også vært en del diskusjon omkring og det har vært snakk om at mange da automatisk gir boken en 6èr bare fordi man har fått boken av forfatteren eller et forlag. Her kan jeg bare snakke for meg selv og jeg sitter ikke å tenker når jeg leser en bok at denne har jeg fått og dermed må den få god karakter uansett hvordan boken er. Siden jeg har fått bøker både av forfattere og forlag så har jeg trukket slike kommentarer til meg, men det kan vel heller ikke bli sånn at en er nødt til å gi en bok dårlig karakter fordi man har mottatt den og for å slippe å bli mistrodd av medbloggere i ettertid? Eller kanskje en skulle helt slutte med å motta leseekspemplarer for å "plise" andre?  Nå er det ikke slik at jeg tror at de siste dagers diskusjoner har vært om meg og min blogg men noe har jeg tatt til meg  sikkert med rette også, men en del av denne diskusjonen har gått langt over streken etter min mening og har egentlig skapt litt prestasjonsangst i stedet for det det kanskje var ment som. Men ofte er måten ting blir fremstilt på ødeleggende for selve budskapet.
Hver og en må få bestemme hvordan sin blogg skal være og hvilket formål den har. Å gi gode råd er en ting men  å skvise ut andre er en helt annen. Det er direkte ufint!












43 kommentarer:

  1. har ikkje fått med meg så mye av denne diskusjonen. eg husker ikkje hvor eg så den.
    det må da være opp til hver enkel blogger hvordan de vil ha sin blogg vel ... det vil alltid være noe der som skal kritisere, uansett hva man gjør, tror eg. eg har sett lignende diskusjoner om andre typer blogger tidligere.
    dette med fellsinnlegg syntes eg bare er kjekt. får så mangen fine boktips, bøker som gjerne ville ha gått meg hus forbi ellers ... eg syntes det er litt "liv" over blogger som har litt mer enn kun omtaler/anmeldelser ;)
    eg får noen bøker fra forlag (i tillegg kjøper eg mye selv) men eg føler meg ikkje forpliktet til å gi boken en knallgod omtale om eg ikkje liker den.
    uff, folk har så mangen meninger om ting, hva angår andre. om de ikkje liker en blogg så er det ikkje verre enn å bare styre unna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med deg i det du skriver,jeg også har fått mange gode boktips på denne måten og ja, dessverre vil det alltid være noen som skal kritisere uansett hvor en er. Jeg syntes det er viktig at hver og en har bloggen sin slik de vil selv.

      Slett
  2. Kjære Beathe! Dette var utrolig bra skrevet, og jeg sier meg veldig enig. Egentlig hadde jeg tenkt å holde meg langt unna denne typen diskusjoner fordi de bare gjør meg sint og lei meg, men jeg syns at du fortjener en kommentar fra meg for dette fine innlegget. At noen setter seg selv høyt over andre og kritiserer dem som blogger på en annen måte syns jeg bare er trist, og jeg kjenner at blogglysten min har dalt veldig den siste måneden. Ja, jeg føler meg truffet fordi jeg prøver å være et friskt og positivt pust for leserne mine, fordi jeg klipper og limer og ikke skriver alle bokresymeene selv (og samtidig avslører det meste av handlingen i boken) og fordi jeg ofte forteller om leseopplevelsen jeg har hatt. Fordi jeg mottar bøker fra forskjellige forlag - bøker som jeg bokomtaler både positivt og negativt - Og fordi mine absolutte bokbloggfavoritter skriver omtrent på samme måte som meg.

    Nei, jeg har virkelig ikke tenkt å la andre styre hvordan jeg skal blogge og sier JA til et fargerikt mangfold :)

    Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin kommentar Anette:-) Jeg har gått noen runder med meg selv siden jeg kom over disse diskusjonene i går og jeg var også tenkt å la være å si noe men når jeg føler at ting er litt urettferdig så klarer jeg ikke å dy meg. Jeg føler vel mye av det samme som du skriver over her,og det er synd om andre skal ta gleden med å blogge fra oss. På vår blogg er det jo vår opplevelse av boken og hva vi syntes om boken som er viktig for oss og det er det budskapet vi vil ha frem. Du har en fin blogg Anette og en blogg du skal være stolt av og du er en av grunnene til at jeg blogger om bøker i dag! Dette skal være en glede og en hobby vi har kjær og jeg har ikke tenkt å la andre ødelegge det!

      Klem Beathe

      Slett
    2. Jeg+har+ikke+fulgt+med+i+diskusjonen%2C+og+visste+ikke+at+det+var+en.+Det+jeg+lurer+p%C3%A5+er+hvem+som+st%C3%A5r+bak+slike+kritiske+innlegg.+Hvem+leser+b%C3%B8ker%3F+Jo%2C+vanlige+mennesker.+Hvem+er+best+til+%C3%A5+bed%C3%B8mme+om+en+bok+b%C3%B8r+leses%3F+Jo%2C+vanlige+mennesker.+Er+det+slik+at+det+bare+er+de+store+forlagene+som+har+lov+%C3%A5+si+noe+om+en+bok%3F+Hva+er+forskjellen+om+jeg+sender+et+eksemplar+til+Aftenposten%2C+Haugesunds+Avis%2C+Vg%2C+eller+Beathes+blogg.+Alle+er+boklesere%2C+som+har+lov+%C3%A5+vurdere.+Avisene+gir+terningkast+og++og+bloggere+gir+terningkast.+Alle+f%C3%A5r+boken+tilsA5r+boken+tilsendt+for+at+de+skal+omtale+den.+Verden+g%C3%A5r+fremover+folkens.+Litteratursnobberiet+er+d%C3%B8dt.+%28Heldigvis%skal+v%C3%A6re+for+alle%2C+og+alle+skal+ha+lov+%C3%A5+si+hva+de+mener.+Om+jeg+f%C3%A5r+terningkast+1+av+en+avis%2C+s%C3%A5+slutter+jeg+ikke+%C3%A5+sende+eksemplarer+til+pressen+for+det.+Det+samme+gjelder+for+bloggere.+Jeg+har+h%C3%B8yere+utdannelse+b%C3%A5de+innen+for+norsk+og+engelsk+litteratur.+Det+gj%C3%B8r+meg+ikke+til+ekspert+p%C3%A5+hva+folk+liker+%C3%A5+lese.+Jeg+kan+si+noe+om+virkemidler+og+litteraturperioder+og+oppbygging+%2F+struktur.+Det+forteller+likevel+ikke+om+hva+folk+liker+%C3%A5+lese.+Hvorfor+heier+noen+p%C3%A5+Molde+og+noen+p%C3%A5+Rosenborg%3F+Ikke+fordi+noen+av+dem+er+d%C3%A5rlige%2C+men+en+f%C3%B8ler+seg+hjemme+med+den+ene+og+ikke+med+den+andre.+Slik+er+det+ogs%C3%A5+med+litteratur.+Noen+liker+Nesb%C3%B8+og+andre+liker+Ellingsen.+Jeg+synes+at+bokblogging+er+bra.+Folk+som+engasjerer+seg+i+litteratur+er+flott.+Det+jobbes+hver+dag+i+skolen+for+%C3%A5+f%C3%A5+elever+til+%C3%A5+lese+mer+b%C3%B8ker.+Bokbloggere+treffer+dem+der+de+er.+P%C3%A5+nettet.+Uformelt+og+koselig..+Men%2C+selvf%C3%B8lgelig...+Dette+er+en+klar+trussel+mot+de+store+forlagene%2C+som+har+eneretten+p%C3%A5+%C3%A5+stille+ut+b%C3%B8kene+i+bokhandlere+som+de+selv+eier.+Bloggerne+truer+dette+monopolet%2C+og+da+er+det+selvf%C3%B8lgelig+noen+som+ikke+liker+dette...+

      Slett
  3. Jeg skriver foreløpig stort sett bare om bøker jeg liker, og hvis jeg får bøker fra forlag så blir de bare anmeldt om jeg synes de er fine. Det må være ok å få noen bøker fra forlag, og man må gå ut fra at bloggeren har integritet nok til å like/ikke like selv om det er en gave.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skriver "Jeg skriver foreløpig stort sett bare om bøker jeg liker, og hvis jeg får bøker fra forlag så blir de bare anmeldt om jeg synes de er fine. "

      Dette var interessant. Hvorfor vil du ikke skrive om de bøkene du ikke liker? Synes du det er ekkelt ift forlaget, eller er du opptatt av å bare ha en positiv blogg. Kjenner ikke bloggen din godt, jeg spør bare fordi jeg ble nysgjerrig.

      Slett
  4. Sier meg enig i de over, det er jo en av fordelene med en blogg synes jeg; at en bestemmer selv både innhold, hensikt og form. Bare det at andre står totalt fritt til å velge å lese eller ikke, er jo en fordel i den forstand at en slipper å lese saker en synes er idiotiske for eksempel. Dermed skulle det være unødvendig å gå inn på de bloggene som en finner uinteressante, og heller bruke energien på noe annet.
    Veldig bra at du tar opp dette, Beathe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg følte det ble nødvendig å kommentere diskusjonen som foregår for det er ikke alt jeg er enig i.

      Slett
  5. Hei Beathe,
    Jeg har linket til innlegget ditt i mitt eget blogginnlegg idag. Jeg syns det er viktig å belyse begge sider av saken! :-) Samtidig så har jeg med litt nyheter om e-bøker. Selvfølgelig :o) Googling på nettet er en grei sengesyssel her jeg ligger og pleier (den forbannede) halsbetennelsen min... Håper det kommer et slags "referat" fra bokblogger-samlingen. Jeg er SÅ forbannet på at jeg ikke kunne dra! :-/ (tapte flybillettene også, for det var billigbilletter uten avbestillingsforsikring... dobbelt- :-//)

    http://ebokhyllami.blogspot.no/2012/09/nytt-forlag-dropper-kopisperre.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt i orden det:-) Skal gå inn å sjekke innlegget ditt. Ja,det var veldig kjedelig å miste turen og noe drit å bli syk når det aller minst passer.Hadde gledet meg til dette jeg også, tror det hadde blitt både spennende og koselig selv om alle ikke er like enige i alt. Ønsker deg riktig god bedring!

      Slett
  6. Hei! Jeg har ikke fått med meg alle debattene rundt dette i bloggsfæren, men jeg forsto det slik på bokbloggertreffet i dag, under paneldebatten, at det går slike diskusjoner du refererer til Nå er det ikke noe nytt i bloggeland sånn generelt at det diskuteres om blogging- Det har jeg sett på andre bloggportaler, og deltatt i selv, at det menes mye om blogging og kvalitet etc..

    Jeg syns man godt kan diskutere mer hva som er godt og dårlig av bøker og hva som er gode innlegg forsåvidt , og tåle det uten å ta det personlig i den forstand, fordi man tross alt er i et åpent bloggeland med sine bidrag stort som smått i kulturlandskapet her til lands.

    Jeg synes også man står fritt til å velge hva man liker og ikke, og dermed bare kan la være å lese det man ikke synes er bra nok, eller ikke liker- så enkel er nå jeg. Jeg gidder ikke irritere meg over det jeg ikke liker. Det er nok av blogger å ta av.

    Ang leseeksemplarer, så oppfattet jeg i debatten på treffet i dag, at hverken forlag eller bloggerne som uttalte seg der, følte at det var noe problem å kritisere negativt en bok man har mottat. Man bør være ærlig, og forlagene vil også ha de tilbakemeldingene.

    God bedring og fin søndag til deg Beathe.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,Anita:-)Det er kjekt å høre at bokbloggertreffet ble vellykket,de i komiteen har nok gjort en veldig god innsats og vært veldig flinke:-)Nå er det vel slik at det alltid vil dukke opp slike diskusjoner med jevne mellomrom og egentlig gidder jeg ikke å bry meg som slike for jeg har rett og slett ikke energi nok til å irritere meg over det,men akkurat denne gangen kunne jeg ikke dy meg. Jeg velger heller å bare bla meg videre til neste blogg om jeg ikke liker det jeg leser.Jeg har også vært av den oppfatning at forlagene er interessert i vår oppriktige mening om en bok.

      Ønsker deg en fortsatt fin kveld:-)

      Slett
  7. Dette var et kjempegodt innlegg og jeg er veldig enig i det du skriver.

    Jeg har i likhet med Anette følt meg truffet og har vært lei meg. Jeg har tenkt at no slutter jeg å blogge om bøker fordi noen mener at det er ikke bra nok. Jeg har også tenkt at jeg skal slutte å si hva jeg mener om bøker både i virkeligheten og på nettet ( f.eks. facebook og twitter) for det jeg sier ikke er bra nok. Men jeg har kommet fram til at jeg skal blogge videre og si hva jeg mener om bøker både på nettet og i virkeligheten. Det blir for dumt at jeg skal la meg styre av andre sine meninger og synspunkter. De kan heller styre unna bloggen min.osv.

    Jeg er for et mangfold innen bokbloggene. Alt fra de som skriver bare om leseropplevelsen til de som går dypt inn i boka. Jeg tror man når ut til flere med et mangfold fordi det finnes så ulike lesere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,Rita:-)Det blir rett og slett for dumt at man skal la seg styre av noen som ikke liker det en skriver,og selvfølgelig er det deres rett til å ikke like det.Men det er også andre sin rett til å ha bloggen sin slik en vil, så kan heller de som ikke liker det bare la være å lese.Jeg syntes også at du skal fortsette å blogge slik du føler blir riktig for deg.Man leser vel bokblogger for å få vite hva den personen syntes om den og den boken.Det må kunne være plass til alle, og det viktigste bør være vår felles leseglede!

      Slett
  8. Glimrende skrevet. Er helt enig med deg. Jeg har gått og irritert meg over dette en stund, og i dag måtte jeg bare skrive noen ord om det selv og. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,Anita:-) Leste ditt innlegg også og er enig med deg....hmmm nå ble det mye enighet her;-)

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  9. Eg synest det er veldig underleg at bokbloggarar skal vere fritatt frå kritikk og diskusjon rundt eigen aktivitet. Vi skriv om bøker forfattarar har brukt årevis på å jobbe med og påverkar mottaginga av desse. Korfor skal denne aktiviteten skje i ein fristad, kor kommentarar og innspel til tekstane er uglesett?

    Det blir litt misforstått å seie at nokon sitt på sin høge hest og bestemmer kva som er "godt nok". Det er ikkje det denne debatten dreier seg om. Debatten dreier seg heller ikkje om kven som skal og bør fortsette å blogge og ikkje. Debatten som har gått nå i det siste, dreier seg om bloggarane sitt ansvar og om kvalitet på bloggar. Og kvaliteten på ein blogg, ligg for meg i stor grad i kor vidt omtaler og anmeldelsar er godt begrunna eller ikkjer. Eg synest ikkje det er noko i vegen med å rose ei bok og gi terningkast seks, til ei bok ein liker. Men eg synest ikkje ukritisk ros er bra. Eg etterlyser gode begrunningar, utover lesaropplevinga. Kva er det som gjer at denne boka er verdt å lese? Det er ofte eit ubesvart spørsmål, eg sitt igjen med etter å ha lese ein varm bloggomtale av ei bok. På same måte er negative omtaler ikkje gode, dersom dei ikkje er begrunna.

    Eg etterlyser meir gjennomarbeida bloggpostar, i det at ein tar seg tid til å begrunne og reflektere rundt eigne påstander. Eg skjønner ikkje korfor det er så kraftige reaksjonar på eit ønske om eit slikt, ikkje veldig urimeleg, minstemål

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke sagt at vi som bloggere skal være fritatt for kritikk på noen som helst måte, men det innlegget jeg og andre med meg reagerte på gikk mye på hvordan en legger opp innleggene sine og hva man var med på og ikke med på av ulike temaer i løpet av uken. I det innlegget ble det vel også sagt at "en ikke trenger å ligge listen så lavt at alle kan være med" det tolker jeg som at hun mener at ikke alle bokblogger har livets rett.Det er klart at det er forskjellig kvalitet på alle bloggene der ute og det er fordi vi alle har ulike hensikter og formål med bloggingen vår. Noe av det hun skrev skal jeg ta til meg for å gjøre min blogg bedre mens andre ting var jeg ikke enig med. At jeg og sikkert andre med meg kan reflektere mer over hva de liker eller ikke liker med en bok for å skape mer debatt i kommentarfeltene er jeg med på,men det må være opp til hver enkelt å selv bestemme dette hvor langt ned i marterien en bok de vil gå.

      Slett
    2. Eg er heilt einig i at det må vere opp til den einskilde å vurdere kor langt ned i materien ein skal gå.

      Ut ifrå sitatet du trekk fram, rekner eg med det er Line sitt innlegg du refererer til. Og eg er langt på veg einig med Line. Samtidig meiner eg det er veldig misforstått om ein, etter ein slik ærleg kommentar, skal begynne å tenke "...så kan eg like godt slutte å blogge, då".

      Som eg skreiv i kommentarfeltet til det innlegget du refererer til:

      "Og det er i stor grad denne refleksjonen eg saknar i ein del av dei bloggane eg personleg ikkje synest er spesielt gode. Det er ikkje med det gitt at alle skal, eller bør vere like. Og det er nettopp derfor eg støtter Line i akkurat dette. Den siste tida, har det dukka opp veldig mange bloggar som nesten utelukkande følgjer oppskrifta: Forlagsomtale limt inn, gøy/kjedelig, terningkast. Gjerne tre gonger, før dei les boka, medan boka blir lesen og etter at boka er ferdiglesen. Og då blir det veldig mykje likt og veldig mange lettvinte løysingar. Eg meiner det er viktig at vi reflekterer og tenker høgt rundt eigen aktivitet, nettopp for å bevare mangfaldet og for at dei som har eit særpreg, anten dette er overambisiøse akademikarar eller leseglade amatørar, og bruker tid på å utforme gode blogginnlegg, kjem fram og ikkje drukner i mengda av formelaktige blogginnlegg."

      Slett
    3. Jo,det blir kanskje litt ensformig om en taler om en bok 3-4 ganger,men det er jo hver blogger sitt valg og de må kunne ha en blogg utfra sitt eget ståsted og sine forutsetninger. For om man skal sette et minstekrav som dere har påpekt flere ganger da blir det jo enkelte da som skal lage retningslinjer for hvordan de mener en blogg bør være og er du ikke god nok i deres øyne så er ikke bloggen din liv laga. Da er det vel bedre å ikke gå inn på de bloggene man ikke liker eller ikke syntes er gode nok!

      Slett
    4. I mine auge er det eit minstemål for blogging. Eg meiner at ein bør begrunne påstandar ein kjem med når ein roser eller kritisererer ei bok ein har lese, utover "bra/dårleg" eller "spennande/kjedeleg". Eit terningkast blir for eksempel verdilaust, dersom det står ubegrunna. Og eg les i liten grad bloggar som ikkje begrunner påstandane sine, fordi det blir uinteressant for meg, når det bare blir frittståande terningkast.

      Med dette meiner eg ikkje at vi skal opprette ei gruppe som skal fungere som bloggpoliti og som skal filtrere ut kven som er liv laga og ikkje. Eg meiner bare at vi skal utfordre kvarandre litt meir og våge å diskutere desse problemstillingane.

      Terskelen er låg for å opprette ein blogg. Men idet ein tar steget frå kladdeboka og ut på det offentelege internettet, tar ein og eit steg som signaliserer at ein ønsker å bli lesen og å stå i dialog med lesaren sin. Det er dette som gjer bloggen til eit sosialt medium. Det blir veldig lettvint å seie at eg vil delta i den offentlege debatten, men eg vil bare snakke med dei som er einige med meg og klapper meg på skuldra. Dei andre kan halde seg unna.

      Eg ønsker ikkje å gruppere folk i først- og annanrangsbloggarar. Men eg ønsker at vi er bevisst vår rolle, anten det er kritisk lystlesing eller ukritisk marknadsføringskanal for forlaga. Vi har ei stemme i offentlegheita, og vi bør reflektere rundt korleis vi bruker denne stemma.

      Slett
  10. Jeg er ikke helt enig med deg der,Bjørg for da blir det som om enkelte opptrer som en slags bloggpoliti som du kaller det for og at alle som blogger må gjennom et slags "nåløye" for å bli godtatt i enkelte kretser. Alle kan ikke like alle og en kan en jo spørre seg hvorfor ikke de som savner og etterlyser mer kritike kommentarer og mer utdyping av en bokomtale starter dette i nettopp kommentarfeltet for å få ut av skribenten hva de ikke liker eller liker ved boken de har omtalt.

    SvarSlett
  11. Takk for fint og saklig innlegg i debatten!
    Jeg har også følt meg litt truffet i de senere dagers debatt, men oppfatter likevel ikke at noen ønsker å diktere hva andre skal skrive eller noen retningslinjer som alle bør følge. Det enkelte har etterlyst er mer refleksjoner rundt det vi driver med. Jeg har tidligere også fått konkret kritikk på egen blogg. Noe har jeg vært enig i, andre ting er jeg ikke enig i. Det er noe av det man må leve med når man ytrer seg offentlig på internett.

    Vi får stadig mer makt, og med makt følger det også et ansvar. Hvis vi bare ønsker å koseblogge uten kritiske bemerkninger rundt det vi driver med, har vi muligheten til å lukke bloggen for allmenheten og kun la en forhåndsinvitert krets av lesere være med. Det er en mulighet.

    Jeg deltar selv på flere temaer i løpet av en uke, men jeg forstår også de som synes at det kan bli litt mye når alle gjør det samme. Jeg synes det til tider kan bli litt mye selv. Når jeg ønsker en kort og lett oppdatering for å ha litt liv på bloggen, legger jeg ofte ut en trailer, en link til en nyhetssak eller annet.

    Det jeg synes er litt trist er at vi går slik i forsvarsposisjon når noe blir tatt opp. Vi antar automatisk at de som kritiserer vil en blogg/enkelte blogger til livs, at de er sjalu på andre bloggere, at de vil styre bloggosfæren og vi begynner å tildele dem meninger og generaliserer ut fra hva slags bakgrunn de har. Det skaper en "oss og dem" debatt som ikke er helt heldig. Du sier at det er ufint at andre vil skvise ut enkelte blogger, men vet du at det er det den personen faktisk mener? Skviser man ut andre når man sier at slik og slik er ikke heldig bloggpraksis? Skviser jeg ut bloggere som skriver fellesinnlegg når jeg sier at det til tider kan bli litt mye av det? Noen av de bloggene jeg følger fast og liker aller best deltar på flere temainnlegg - det betyr ikke at jeg liker bloggen eller bloggeren noe mindre fordi jeg sier det.

    Jeg synes det er helt greit at vi får anmeldereksemplarer, det jeg tenker er at når man får det så har man også ansvar for å håndtere dette på en grei måte – blant annet ved å skrive saklig og begrunnede omtaler rundt bøkene. Forlagene gir oss ikke bøker for å være snille. De har som motivasjon at de vil selge mye bøker, og vil bruke oss for å få det til. Da må vi sørge for at vi ikke ukritisk løper deres ærend, og nettopp derfor er det så viktig å snakke om det ofte.

    Hva er det du mener har gått over streken i debatten? Jeg har ikke opplevd at noe har gjort det.

    SvarSlett
    Svar
    1. En må ha lov til å reagere på ting som blir sagt uten at det skal bli tatt som å gå i forsvarsposisjon og som du kan se i kommentarfeltet her så er det ikke bare meg som reagerte på ting som har blitt tatt opp.Det kan ha med måten en tar tingene opp på såvel som selve budskapet. Har ikke sagt at du skviser ut noen bloggere men enkelte innlegg i de siste dagene har blitt oppfatter slik av meg og andre.Med å gå over streken mener jeg at enkelte har en formening om hvordan en skal blogge og hvilke og hvor ofte en bør være med på ulike temaer.Det må vel være opp til hver enkelt å finne ut av og en må få prøve og event feile selv uten at noen utenfra skal diktere hvordan andre skal ha bloggen sin.

      Slett
    2. Når vi sier at noen går over grensen, kan man i utgangspunktet si at det er det samme som at vi går i forsvarsposisjon. Det ligger i selve begrepet. Når noen går over streken så sier eller gjør de noe som vi ikke klarer å takle.

      Man går ikke over streken selv om man skulle ha en formening om hvordan andre bør blogge (noe jeg forøvrig ikke oppfatter at noen har - det som etterspørres er mer refleksjon). Og jeg synes også det er helt legitimt å mene at det finnes dårlige og gode blogger slik Line gjorde i sitt innlegg. Det er hennes mening, og det må hun kunne mene.

      Hvis vi aldri skulle snakket om disse tingene, så ville vi ikke kunnet utvikle oss noe heller. Det blir kanskje veldig hardt når noe spissformuleres, men samtidig er det slike innlegg som når frem og skaper litt debatt.

      Jeg tenker at vi kanskje, meg inkludert, har alt for lett for "å oppfatte", som du skriver, at noen mener slik eller slik. Kanskje vi i stadig større grad skulle bli flinkere til å spørre "jeg oppfatter at du mener det slik, er det tilfelle"? Da hopper vi ikke til antakelser før vi faktisk vet om det er det vedkommende har ment.

      Slett
    3. Der ser du,nå lærte jeg noe i dag også:-)Klart alle må få lov til å mene det de vil,akkurat som andre må få lov til å reagere som de gjør, det er kanskje en grunn til at de har reagert.Har ingenting i mot Line på noe som helst måte og syntes hun er dyktig,selv om jeg ikke er enig i måten ting blir sagt på. På meg virket innlegget som at ikke alle bokblogger hadde livets rett om man ikke var så og så god. Er tildels enig med deg i det siste du nevner der.

      Slett
    4. Og der var jeg også tildels enig :) Jeg tror dette uansett synliggjør hvor viktig det er at man møtes og diskuterer ansikt til ansikt - ofte er det lettere å diskutere når man ser hverandre.

      Noe av farene ved internett er at ting man skriver lett kan virke litt for hardt eller bombaststisk, selv om det ikke er ment sånn, fordi vi ikke ser ansiktsutrykket og gestene til den som skriver.

      Slett
    5. Den er jeg helt med på og det er ikke slik at jeg ikke ser mine egne forbedringspotensiale for det har jeg, men er jeg kanskje ikke like engasjert i forbedringspotensiale hos andre bloggere og det har rett og slett med tiden og energien min å gjøre, for jeg er kronisk syk og er alenemor med 3 barn og da velger jeg heller å bruke den lille energien min på det positive med bloggingen.

      Slett
    6. Og det har jeg forståelse for :) Håper du får anledning til å delta på treff til neste år.

      Slett
    7. Det håper jeg også og jeg må bare få takke dere for den innsatsen dere har gjort for det er ikke vanskelig å forstå både få blogger og facebook at det var et vellykket arrangement og som jeg har sagt tidligere, det er ingen tvil om at dere er noen dyktige damer!

      Slett
  12. Kjempebra innlegg, Beathe. Eg er heilt einig i det du skriv, og sjølv følte eg meg litt truffen av nokre ting dei sa både i debatten i går og det som har skjedd tidligare. Du får på ein måte veldig prestasjonsangst av det du seier, og særleg i går var det som om dei sa: skriv slik, gjer slik. Alle har sin måte å blogge på, og for meg blir det feil at andre skal legge lista for kva som er bra og kva som er dårlig. I tillegg verka det som om ein blogg var enten god/dårlig.

    Noko av det med blogginga er jo at me skal kunne utvikle seg og utvikle ein eigen skrivestil. Du må vere komfortabel med måten du gjer saker på og kva du vil legge ut! Derfor blir det feil at andre skal seie at :"du må blogge slik!" takk for eit flott innlegg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) Ja,det blir litt som at noen skal stå med pekefingen og si at slik og slik må du gjøre. Jeg har ikke noe imot å få gode råd, men jeg må selv finne ut av hva jeg vil endre på og event når, det må være for at jeg selv vil forbedre meg ikke for at andre syntes det.

      Slett
  13. Det er mykje som kan gjerast i kommentarfelta på dei einskilde innlegga. Men eg synest likevel ikkje det er grunn til å vere redde for å ta debatten på litt meir generelt grunnlag.

    Ulempa med debatten, slik det har utvikla seg nå, er at mange er veldig defensive og les innlegg som er meint som generelle kommentarar til tendensar i bloggmiljøet, som personangrep. Og det er ei veldig uheldig utvikling som og vanskeleggjer ein ryddig debatt.

    Eg veit at eg både har mykje å gå på og stort utviklingspotensiale, etter å har vore meir eller mindre aktiv bokbloggar sidan våren 2009. Eg trur ikkje eg har komme til vegs ende og funne fasiten. Eg har forbetringspotensiale og det er rom for utvikling. Og eg trur ikkje eg er betre enn andre og sitt på einaste sanninga. Det trur eg ingen av dei andre som har kritisert snillisme i kommentarfelta, temainnlegg eller andre generelle tendenser i bloggane gjer. Så eg er i alle fall ikkje skikka til å gå inn i ei rolle som bloggpoliti.

    Det gjer ikkje at eg ikkje har rett til å ha ei meining om det eg - og andre - driv med. Vi bruker mykje av fritida vår på ein aktivitet som blir lagt merke til av andre, kommersielle aktørar. Eg synest det er viktig at vi då reflekterer rundt denne aktiviteten, verken meir eller mindre. Sjølvsagt kan det gjerast rundt einskilde innlegg. Men eg forstår ikkje korfor så mange reagerer så negativt på ein generell diskusjon rundt bokbloggaren si form, mål og rolle i offentlegheita.

    Det er ikkje snakk om å sette opp eit nålauge folk må gjennom for å bli gode nok til å gjere seg fortent ein plass i bloggsfæra. Det er snakk om å reflekterere litt rundt det vi driv med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er slik jeg har oppfattet det men mulig jeg har misforstått innlegget som har vært i de siste dagene.Selv er jeg typen at jeg syntes folk må få ha bloggen sin på den måten en selv vil og liker jeg det ikke så lar jeg heller være å gå inn på den bloggen. Jeg har verken tid eller ork til å bruke det lille jeg har av energi på å irritere meg over hvordan andre velger å ha bloggen sin.Så få heller andre ha den meningen de måtte ha om akkurat den saken!

      Slett
    2. Eg reagerer litt på det siste du skriv her, om å "la folk ha bloggen sin på den måten en selv vil og liker jeg det ikke så lar jeg heller være å gå inn på den bloggen". Det tar bort mykje av det sosiale aspektet ved blogginga.

      Det som gjer blogging så utruleg spennande for meg, og som gjorde at eg valde å komme tilbake med ny blogg, etter ein lang pause, er nettopp den sosiale interaksjonen mellom bloggarar. Mykje av spenninga ligg i at vi ikkje er einige om alt, at vi skriv om ulike ting, vektlegg ulike sjangrar og har ulikt særpreg. Likevel står vi i eit dialogforhold til kvarandre, gjennom at vi driv med desse skribleriene gjennom eit sosialt medium. Eg trur bloggsfæra ville blitt mykje fattigare om vi tok bort dettes sosiale aspektet og bare besøkte dei vi alltid er einige med om alt.

      Sjølvsagt må folk få ha bloggen sin som dei vil. Det betyr ikkje at bokbloggar skal vere den einaste formen for offentleg ytring som er fritatt frå diskusjonar og kritikk rundt form og innhald. Det blir veldig svart-kvitt å avfeie ein slik diskusjon med at bloggen er eit privat anliggande. For så lenge bloggen ligg åpent ute på internett, er han ikkje privat. Og i mine auge er det nettopp dette som gjer blogg til eit spennande medium.

      Slett
    3. Har aldri sagt at bokblogger eller blogger generelt skal være fritatt for enhver kritikk.Men personlig orker jeg ikke å tenke for mye på hvordan andre har bloggene sine og skulle jeg irritere meg over det så hadde jeg heller valgt å ikke gå så mye inn på den bloggen,man går vel ikke inn på alle bloggene som er ute i blogglandia.Er ikke opptatt av at alle skal være enige i ett og alt og det er ikke jeg med de som jeg blogger med heller.Men jeg har ikke så veldig behov for å diskutere alt opp og ned og i mente hele tiden.

      Slett
  14. Kjempefint innlegg, Beate! Jeg synes du fikk belyst en del nye sider ved debatten, og det var interessant å lese! Jeg har ikke så mye å tilføye akkurat nå, har sagt mitt i en del av de andre diskusjonene. Må gi deg og Bokelskerinnen "kred" for en fin og sakelig diskusjoen i kommentarfeltet :)

    SvarSlett
  15. Så flott skrevet Beathe!:) Det var skikkelig interessant lesning og jeg jeg likte å lese kommentarene under også:)Må si jeg er helt enig med deg:) Som deg er jeg heller ikke så ivrig å diskutere alt mellom himmel og jord, men det har vært veldig interessant å lese så mange forskjellige meninger idag om forskjellige temaer:)

    Jeg ble forresten superlei meg når jeg oppdaget at jeg ikke kom til å få treffe deg i Oslo. Du var virkelig savnet fra min front. Men heldigvis kommer det flere treff. Håper vi sees da:)Klæm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,Isabella:-)Veldig koselig å høre at jeg var savnet i helgen,men jeg håper og tror at våre veier kommer til å krysses for jeg har absolutt tenkt meg til Oslo neste år!Jeg har aldri vært noe typisk diskusjonsmenneske men enkelte ganger klarer jeg ikke å la være. Internett er stort og selv om Norge er et lite land så må det være plass til alle typer bloggere.Håper du fikk kost deg i helgen og at du klarte å stikke av med mange godbiter:-)
      Ha en fortsatt fin kveld:-)
      klem

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord om du har vært her inne, da blir jeg kjempeglad!