søndag 19. august 2012

Smakebit på Søndag - 33: Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist


Har nettopp hatt besøk av en venninne og vi har bestilt sydentur til neste sommer allerede, deilig å vite ferien neste år er i boks! Klokken har passert midnatt og det  har blitt Søndag allerede, som betyr at det er klart for nye smakebiter fra ulike bøker. Dette er et artig konsept fra Mari og Flukten fra virkeligheten og går ut på at du skal dele noen linjer fra boken du leser i nå med oss andre og link til innlegget ditt inne hos Mari.

Jeg skal dele noen linjer med dere fra den nye og herlige boken til Karin Brunk Holmqvist som jeg har holdt på med i noen dager, og grunnen til det er at jeg har vært travelt opptatt de siste dagene og har kun fått sjanse til å lese litt på sengen om kvelden. Boken kunne jeg sikkert ha lest ut på en dag for det er en lettlest bok på 200  sider.



 "Nei, du, Selma Jacobsson, det er noe merkelig her, sann mine ord. Jeg kjenner noe i venstre kne, og da er det alltid noe faenskap på gang," sier Artur. Det er slutt med freden i Tommarp og Artur klandrer de nye naboene. Folk i husene rundt ham er sannelig rare. Ekteparet Hernemotilhører en religiøs sekt og synger salmer dag og natt. Artur holder øye med dem, for han er overbevist om at de skjuler et eller annet. Han gjennomsøker hagen deres i all hemmelighet, og der oppdager han en nygravetgrav. Like etter blir en mann fra nabolaget meldt savnet ... Disa flytter inn i det andre nabohuset, og snart begynner ryktene å gå om hippies og flowerpower. Selma og Artur synes at det der med blomstene høres koselig ut, helt til Artur en dag får se Disa stå splitter naken på trappen. Selma tar det hele med knusende ro. Artur har alltid hatt god fantasi. Men det varer ikke lenge førhun også blir dratt inn i saken. Spionering ute på jordene, statuer av fete fruer og rosa elefanter er bare begynnelsen.


Smakebiten er hentet fra side  93  selv har jeg kommet litt lenger ut i boken.

Arthur lette en stund før han fant den rette boksen. Han nølte et par sekunder, og så stakk han nøkkelen i låsen og vred rundt. Da luken gikk opp, nikket han fornøyd. Det var altså en bankboks nøkkelen hørte til. Så snappet han etter pusten: Bankboksen var stappfull av seddelbunker. Det var som om blodet stivnet i årene hans og ikke orket å bli pumpet rundt i systemet. Han tok forsiktig ut en seddelbunke. Det var en tykk bunke hundrelapper, konstanterte han, og det var sikkert førti slike bunker til. Han løftet de forreste bunkene varsomt ut, la dem på bordet og sto som paralysert og stirret på seddelbunkene. Han følte seg nesten som onkel skrue og var sikker på at han hadde dollartegn i øynene.



For flere smakebiter eller info om hvordan du selv kan delta, klikker du deg inn hit!

HA EN FIN SØNDAG ALLE SAMMEN!



20 kommentarer:

  1. Herlig smakebit! Gjett om jeg gleder meg til å sette tennene i denne godbiten av en bok :) Ha en flott søndag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne håper jeg (og tror)du kommer til å like. Satser på å få lest den ferdig i dag. Ha en fin dag du også Anette:-)

      klem

      Slett
  2. *sukk* eg gleder meg noe helt vilt til å lese denne boken !
    denne forfatteren er en stor favoritt og eg koser meg glugg i hjel når eg leser bøkene hennes :)
    god søndag til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,du kan glede deg for denne boken er skrevet i ekte Karin Brunk Holmqvist stil.Jeg DIGGER disse bøkene og hun er en av mine favorittforfattere uten tvil. En finfin Søndag til deg også:-)

      Slett
  3. Hehe, takk for morsom og spennende smakebit:) Ble veldig nysgjerrig hva mer som skjer:) Gleder meg også til å lese denne boken, liker også bokomslaget veldig godt. Minner litt om kortene jeg lager, hehe:) Ha en herlig søndag Beathe og kos deg videre med boken:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er jeg snart ferdig med boken, har bare noen få sider igjen og det er en tvers gjennom herlig bok. Omtale blir vel skrevet i kveld og lagt ut i morgen. Omslaget er fint og jeg ble jo vedlig nysgjerrig på korten du lager.Tror jeg må blir flinkere til å besøke hobbybloggen din.

      Slett
  4. Herlig å ha ferien klar, vi tenkte å bestille snart - det er så godt å vite at en skal til garantert sol og varme!
    "Rosa elefanter" virker som en artig bok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er virkelig det:-) Gleder meg allerede til å ligge på stranden og lese bøker:-) Er snart ferdig med denne boken nå og det er en herlig bok.

      Slett
  5. Spennande smakebit. Har høyrt mykje bra om boka og gler meg til å høyre kva du synes! :) Akkurat som Gråbekka liker eg omslaget på boka, og eg er veldig spent på korleis den er. Det å ha ferien klar er jo alltid fint, og Syden er sikkert bra. (aldri vore der, ikkje endå) Ha ein skikkelig fin søndag vidare. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Omslaget er veldig fint og boken er kjempeherlig så den kan anbefales. Det er godt å komme ned i varmen så det også kan anbefales.

      Slett
  6. Nydelig smakebit! Denne boken gleder jeg meg til å lese. Jeg har lest de andre bøkene til Holmqvist og synes hun har en herlig humor :-)
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg også likte godt de andre bøkene og håper de git ut mange flere for disse bøkene er bare herlige:-)

      Slett
  7. Åh vad härligt att ha semestern beställd!
    Tack för smakbiten. Jag såg flera böcker av författaren i Norge förra veckan, och blev förvånad när jag såg att det var en svensk författare som jag inte kände till... Blev nyfiken redan då och nu ännu mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er herlig å tenke på:-) Jeg kan anbefale deg å lese bøkene hennes og hun har skrevet flere bøker enn de som er utgitt på norsk til nå. Hun er en av mine favoritt forfattere:) Det er lettleste og herlige bøker.

      Slett
  8. Bara titeln gör att jag blir nyfiken :) Det verkar ju också vara en härlig historia. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er den ferdiglest og den var bare helt herlig hele boken!

      Slett
  9. Denne har jeg liggende. Blir vel til at jeg leser den om ikke så alt for lenge. Takk for smakebiten, og ha en finfin dag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg til å lese den herligheten av en bok. Ha en fin kveld:-)

      Slett
  10. Høres ut som sjarmerende lesing :-) Ønsker deg en fin søndagskveld, Beathe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Silje og ha en fin kveld du også:-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen før du går