søndag 19. august 2012

Bokanmeldelse : Rosa Elefanter av karin Brunk Holmqvist

Forlag: Silke
Tittel:Rosa Elefanter
Forfatter: Karin Brunk Holmqvist
Oversetter: Kirsti Vogt
Format:Innbundet
Sideantall:200
Utgitt:2012
Utfordring: 100 bøker på 1 år
Kilde:Leseeksemplar

Litt om boken

"Nei, du, Selma Jacobsson, det er noe merkelig her, sann mine ord. Jeg kjenner noe i venstre kne, og da er det alltid noe faenskap på gang," sier Artur. Det er slutt med freden i Tommarp og Artur klandrer de nye naboene. Folk i husene rundt ham er sannelig rare. Ekteparet Hernemo tilhører en religiøs sekt og synger salmer dag og natt. Artur holder øye med dem, for han er overbevist om at de skjuler et eller annet. Han gjennomsøker hagen deres i all hemmelighet, og der oppdager han en nygravet grav. Like etter blir en mann fra nabolaget meldt savnet ...



Litt om forfatteren


Karin Brunk Holmqvist er født i 1944 og er en Svensk forfatter. Ved siden av å være forfatter har hun jobbet som magiker,sosialarbeider og politiker. Tidligere har hun utgitt følgende bøker på norsk, "Potensgiverne"," Rapsgubbene" og "Sirlige gentlemen ønskes".


EN SJARMERENDE OG LUN HISTORIE!

 

 Det eldre ekteparet Arthur og Selma Jacobsson bor et stille og fredelig liv på den lille gården deres i Tommarp sammen med katten deres Murran og noen høner.
En dag flyttet det inn et  religiøst ektepar inn i det ene nabohuset, Britt og Arne Hernemo, og etter at de spilte høy musikk og holdt støyende bønnemøter med salmesang ute i hagen, ble særlig  Arthur  skeptisk til hva som foregikk der borte.
 I et annet nabohus flyttet det inn en som ikke hadde bodd der på mange år. Disa Blom har flyttet hjem igjen etter å ha bodd blant annet i USA og India. En eldre dame på snart sytti år.  Selma blir snart venninne med Disa og når Arthur får høre at  Disa også er skeptisk til det religiøse ekteparet fant han ut at selv om hun virker litt underlig så er hun slett ikke så verst likevel.

Når Arthur og Selma blir vitne til at det ekteparet Hernebo graver et hull i hagen sin og senere holder en begravelse blir Arthur ganske så sikker på at ekteparet har noe med forsvinningen til den savnede mannen å gjøre....

Dette er en helt herlig og lettlest bok, en bok du koser deg med og nyyyyter. Den inneholder mange herlige replikker i kjent Holmqvist stil og jeg skal dele en med dere

"Nå må du gi deg menneske." Arthur reiste seg. "Hører du ikke selv hvor tullete dette virker?Du klager over noen gamle filler som henger på kjøkkenrekkverket,og plutselig er det samlivet vårt som diskuteres." Arthur dyttet en stol som sto i veien heftig på plass,tok på seg skyggeluen og forsvant ut.
Selma gikk på nytt bort til kjøkkenvinduet. Det dårlige humøret var som blåst bort, og hun smilte der hun sto og så mannen marsjere over gårdsplassen. Ja, der går du, Arthur Jacobsson, med den vonde hofta di og de nedslitte knærne dine, men når du spretter opp i senga, er du smidig som en panter og villig hver eneste dag, om så er.

Som dere sikkert har forstått allerede, jeg falt pladask denne gangen også, akkurat som jeg har gjort når jeg har lest de andre bøkene hennes.  Jeg har flirt og ledd meg skakk av denne herligheten,nok en skikkelig kosebok fra en av mine favorittforfattere! Gled deg til å lese denne, du vil garantert kose deg!




Terningkast







16 kommentarer:

  1. En herlig omtale Beathe! Denne skal jeg foreslå for lesesirkelen min neste måned. Vi ender ofte opp med triste historier, vi trenger noe vi kan le litt av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) Helt enig med deg,av og til trenger en å lese slike bøker som dette.Lettlest og god underholdning.

      Slett
  2. Nej, jag tror bestämt jag måste prova den här författaren, i synnerhet nu när jag läst ditt omdöme. Och så är det en svensk författare jag inte läst...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syntes du skulle lest bøkene hennes,de er helt herlige. Nå har jeg lest 4 bøker av henne og jeg vil ha mer,mye mer. Bøkene er lettlest og med lun humor.

      Slett
  3. Så koselig at hun er kommet ut med enda en bok ;o) Hun ligger ikke i favorittsjiktet over forfattere æ les, likte den første boka veldig godt, de neste så som så. Men leser henne som lett underholdning mellom andre forfattere, så boka skal spores opp og havne på nattbordet! Ha ei fin uke ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,dette er jo lett underholdning som er veldig fint å lese mellom mye annet. Jeg liker og er blitt glad i disse gamle menneskene i bøkene hennes.

      Slett
    2. Biblioteket har meldt at den ligger klar til henting, takk for at du tipser om bøker ;o)

      Slett
    3. Så kjekt:-) Da får du kose deg med boken og jeg håper du kommer til å like den!

      Slett
  4. Jeg gleder meg til å lese Rosa Elefanter! Jeg likte så godt humoren til Holmqvist i de tre bøkene jeg har lest. Hun har en sånn vakker, søt og rolig humor som passer meg perfekt.
    Din vakre omtale gjør at jeg nå venter i spenning på at boken skal komme til biblioteket :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Astrid Terese:-) Jeg er helt enig med deg,disse bøkene er bare helt herlige:-) Du kan glede deg for denne boken er bare helt herlig:-)

      Slett
  5. Denne boken skal jeg sjekke ut, den høres vittig ut! Jeg er ganske sikker på at jeg liker den, bare ved å lese utdraget :p Har ikke hørt om forfatteren før, men om de andre bøkene er like vittige som denne, burde jeg kanskje sjekke dem ut. Super omtale, boken er notert! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,Stig:-)Jeg liker alle bøkene hennes for de er lun og humorisktiske med mange morsomme replikker som kan være vel verd å sjekke ut.

      Slett
  6. Denne boken skal jeg lese nå, gleder meg til den - fjorårets bok med Alma og Margit var en stor fornøyelse :-)

    Har lest "En vannmelon...", men den falt ikke i smak. Har skrevet en omtale og linket til din flotte omtale, men det var noe som manglet med den. Og jeg synes det er flott vi er litt uenige :-)Uansett takk for boka :-)

    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så dumt at den ikke falt i smak, men sånn er det jo bare i blant. Rosa elefanter er i ekte Holmqvist stil og er minst like fornøyelig som den fra i fjor.
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  7. Ja, denne gikk jammen unna i rekordfart :) Gleder meg virkelig til å lese den, men tror jeg skal gjemme enda litt til på den. Ha en herlig tirsdagskveld, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sparte ikke mye på denne nei, nesten litt synd for nå må jeg vente lenge på neste boken hennes, om jeg ikke leser en på svensk. Men gled deg Anette, denne kommer du garantert til å like:-) Ha en fin kveld du også Anette:)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen før du går