fredag 20. juli 2012

Fremtidige favoritter # 16: Bokhylleversjonen

Det er Fredag og dermed tid for Fremtidige favoritter som er en ukentlig spalte fra BOKELSKERINNEN, det går ut på å fortelle om bøker som du gleder deg til å lese eller er spent på. Det kan være bøker som du venter på skal komme ut eller det kan være bøker som du har fra før.
I dag er temaet bøker som vi allerede har i bokhyllen.


Song for Eirabu - Slaget på Vigrid  av Kristine Tofte







Dette er en historie om tre kongeriker, to unge søstre og en spådom om verdens ende. Det hele utspiller seg i et fiktivt univers med utspring i norrøne myter. For at den gamle spådomen om verdas ende skal bli røyndom, har tre søstre blitt avla fram av den eldste volva og den eldste av gudane, utstyrte med vilje og krefter dei sjølv er uvitande om. Rundt dei sørgjar ulike maktar og skapnader for at dei skal bli skikka til å gå lagnaden i møte. Dronning mot offerprestinne Då dei to eldste jentene, Ragna og Berghitte, blir 14 og 15 år, er tida inne for at dei skal innvies i oppgåvene dei er esla til. Ragna vert opplært som offerprestinne i eit kongedøme, mens Berghitte blir dronning i eit anna. Det går mot krig mellom dei to kongedøma, og soleis òg mellom dei to søstrene. Kaoskreftar er i sving, og dette blir ei forteljing om spennet mellom gamle spådomar og eigen vilje, age for gudane og hug og lengt etter makt.

 Song for Eirabu - Vargtid av Kristine Tofte
 
 

 Siste bok i duetten om Eirabu, et norsk fantasy-epos av sjelden kvalitet. For at den gamle spådomen om verdas ende skal bli røyndom, har tre søstre blitt avla fram av den eldste volva og den eldste av gudane, utstyrte med vilje og krefter dei sjølv er uvitande om. Rundt dei sørgjar ulike maktar og skapnader for at dei skal bli skikka til å gå lagnaden i møte. I slaget på Vigrid har tusener av menn mista livet, og tilbake på slagmarka står femten år gamle Ragna med eit sverd som har redda kjærasten hennar ut av døden. Men kva har ho kjempa for, og kven er fienden? Veslesøstera Berghitte bærer keiserinnakrona i Syrren, og finn trøyst hos ei makt større enn henne, kan hende større enn Ragnas blotsverd. Djupt i Durinns fjell er Runa, den yngste av søstrene, i ferd med å finne sin eigen plass i spådommen om Eirabus endetid.


 MED LIVET SOM INNSATS av Bjørn & Aase Margrethe Juvet



Heltene fra Utvika camping. Bjørn Juvet var en av de første ut i båt da skuddene falt på Utøya. Kona Aase Margrethe sto på land og tok imot sjokkskadde ungdommer. Dette er deres historie. «Skal du skyte meg? Skal du drepe meg?» spurte den første AUF-jenta Bjørn reddet opp fra vannet. Situasjonen var kaotisk, hvem kunne man stole på? Ekteparet Juvet reagerte instinktivt. Uten tanke for egen sikkerhet kjørte Bjørn utallige turer ut for å hente nye ofre, mens Aase Margrethe brakte dem i sikkerhet på land. Bjørn reddet også politiets beredskapstropp fra å forlise med en overlesset gummibåt. Redningsaksjonen kunne gått enda verre uten de frivillige hjelperne fra campingen. I dag tenker Bjørn ofte på dem han ikke fikk reddet. Heldigvis møter ekteparet Tonje, Kavitiraa og annen AUF-ungdom, som er evig takknemlige for deres heltemot. 


Dette var noen av bøkene jeg gleder meg veldig til, hvilke bøker gleder du deg til å lese?


 

12 kommentarer:

  1. Song for Eirabu er på lista mi denne uka og. Ha en fin fredag videre. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) ha en fin Søndag.

      Slett
  2. Så flotte bøker du har på vent i bokhylla di! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Så fin og ny bloggen din var. Jeg har ikke fått med meg endringene før nå. Jeg har også bøkene til Tofte på vent, det skal bli spennende å lese dem :) Ønsker deg en riktig fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,ikke så lenge siden den ble endret. Gleder meg masse til bøkene hennes. Ha en fin Søndag

      Slett
  4. Eirabu - bøkene skal jeg få lest i løpet av året også :-)Enig med Karete, forresten, så flott design du har fått på bloggen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Silje:-) Ha en fin Søndag

      Slett
  5. De to øverste bøkene gleder jeg meg veldig til også. Den siste boken skal jeg kanskje lese, men jeg vet ikke helt om jeg orker. Ikke enda i hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest to bøker som omhandler det grusomme som skjedde for 1 år siden,det er sterke bøker så jeg forstår godt de som ikke orker å lese dem enda. Ha en fin Søndag

      Slett
  6. Har lyst å lese Song for Eirabu sidan forfattaren er frå samme plass som meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er sikkert litt ekstra spennende det da:-)

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen før du går