lørdag 30. juni 2012

Oppsummering for Juni - dette er status halveis i 2012


Atter en  bokmåned har passert, vi har kommet halveis i dette bokåret og det er på tide å gjøre opp status. Det har vært en noe "laber" Juni måned om jeg skal sammenligne med den "langt over normalen" måneden Mai, men jeg klager ikke.
Det er godt når tingene er ved det "normale" nivå, ikke sant?

Disse bøkene har jeg lest:



Leselysten har ikke vært så aller verst og jeg havnet på 8 bøker denne måneden og den siste uken har jeg nesten ikke fått lest noe for det har vært sene kvelder og  pakking av klær og forberedelser til SogndalCup for den fotballfrelste datteren min!

Bokanmeldelser:


Av de  8 bøkene jeg har lest denne måneden så har jeg skrevet  bokanmeldelser på 4 av dem, det mangler altså 4, og av de 5 bøkene som ligger i "ferdig -å -lese-forlengst-bare-venter-på -å -bli-skrevet-om" bunken har jeg skrevet  2 dermed er det 3 bøker igjen der og det er nå 7 bøker i ventebunken. Jeg har fått litt "skrivesperre" når det gjelder å skrive anmeldelser og jeg håper det tar seg opp igjen snart for den bunken blir større og større.

Bøker påbegynt

Jeg har begynt på følgende bøker, men ikke lest dem ferdig enda, dermed havner de i Juli-bunken.
  • Alltid Amber av Kathleen Winsor
  • Skjulte liv av Louise Penny
  • Fyrvokterens kone av Karen Viggers
Alltid Amber og Skjulte liv  begynte jeg på for en stund siden og leser de sånn innimellom, men håper på å får de ferdig i løpet av Juli.


Hvordan jeg ligger an i forhold til å klare utfordringene mine.

Siden vi nå har kommet halveis i 2012 tenkte jeg det var på sin plass å finne ut hvordan jeg ligger i forhold til å klare de ulike bok utfordringene  jeg har satt meg  som mål at jeg skal klare å gjennomføre dette året.
  • 100 bøker på 1 år: Der har jeg lest  44  bøker og jeg burde vært kommet til 50 på dette tidspunktet og dermed ligger jeg etter med   6 bøker.
  • Off the shelf 2012: Meget optimistisk av meg å tro at jeg skulle lese hele 50 bøker av de bøkene jeg hadde i bokhyllen fra før, der har jeg kun lest 6 bøker og burde vært kommet til  25 bøker, dermed ligger jeg etter med  19 bøker der. Til neste år skal jeg ikke være fullt så "optimistisk"når det gjelder akkurat denne utfordringen.
  • Lese 4 Engelske bøker: Dette er min egen utfordring og der har jeg lest  1 bok av 4 bøker, burde vært ha lest  2 bøker til nå, men dette løpet er langtfra kjørt. Har hele sommeren og høsten å klare det på.
Det er vel "Off the Shelf" utfordringen jeg kommer til å ryke på så det synger etter, men sånn er det når en er en evig optimist.


Bøker kjøpt


Etter kjøpefesten  forrige måned har det gått litt sport i å ikke kjøpe en eneste bok denne måneden. Det har gått veldig fint.... ja, helt til den 19.Juni, da bestilte jeg denne godbiten av en bok ene og alene fordi jeg fikk et "velkommen tilbake" gavekort fra platekompaniet pålydende 50,- kr og det sier man ikke "Nei,takk!" til liksom. Vel,det er selvfølgelig bare et hint fra deres side om at det har gått lang tid siden jeg har kjøpt noe der og at det er på høy tid å gjøre noe med det og et gavekort er et gavekort, jeg er sikkert veldig lettlurt men det får så være!



Jeg trodde at det skulle bli med den ene boken,men neida, to dager senere dukker det opp atter et gavekort pålydene 50,-kr, denne gangen fra Bokklubben, og det gikk ikke mange minuttene for ikke å snakke om sekunder før jeg klikket meg inn på nettsiden deres for å finne meg en bok. Først valgte jeg meg ut Song fra Eirabu, bok1, men på den kunne jeg ikke bruke gavekortet, ok, finner en annen bok slik at jeg får brukt det gjeve gavekortet,må tenke pris for det er vitterlig kjøpestopp denne måneden og det må man ta litt på alvor. Valget falt da på "Kretsen", har bare lest positive ting om den og den var på ønskelisten min. Den ble min for den nette sum av 119,-kr

 

Hm... Juni er visst måneden for gavekort fra nettbokhandlerne, denne gangen fra bokkilden med pålydende 50,- kr der også og dermed var det duket for atter en liten shoppingrunde på nett, og denne gangen plukket jeg ut disse to bøkene til den nette sum av 208,-kr. Måtte jo passe på å komme over 249,-kr for dere må vite at denne damen liker ikke å betale porto på bøker hun bestiller! Hehe...litt sær der altså ( eller litt "gnien"? )




"Kjøpestoppen" resulterte dermed i 4 helt nye bøker i bokhyllen!


Halvårsoppsummering når det gjelder kjøp av bøker!


Jeg satte ved årsskiftet et "tak" på max 2 nye bøker pr måned,haha, det er nesten så jeg ikke tør å skrive det for da blir det så virkelig, men om jeg bare hvisker det stille så kanskje det ikke blir så ille.
69  nye bøker har fått plass i mine bokhyller hittil i år.



Bøker mottatt fra ulike forlag

Har vært heldig denne måneden og har mottatt en knippe bøker fra ulike forlag, noen har jeg lest allerede og andre ser jeg frem til å ta fatt på.





Bøker mottatt fra forfatter.

Var så heldig å få tilsendt denne boken  fra forfatteren, og jeg er spent på å lese denne.
Har fulgt litt med i media på denne saken, men jeg kjenner jo ikke hele historien så det skal bli interessant å få lest denne.



Mange tusen takk til deg Marianne Vikås!



Det dumpet enda en bok oppi postkassen min, en jeg har hatt på ønskelisten min lenge, også den var jeg heldig å få tilsendt direkte fra forfatteren. Gleder meg til å lese den og det blir vel i løpet av sommeren tenker jeg, og til høsten kommer den andre boken hennes "Porselenspiken", jeg gleder meg!


 Mange tusen takk til deg Gunn Marit Nisja!



Vinnerlykke

Har hatt litt vinnerlykke denne måneden også  og hos Bengtgarden vant jeg denne


Den har min datter Victoria fått fordi hun elsker å lage Cupcakes!

Vinnerlykken stopper ikke der, for hos Berit vant jeg denne bokhyllen

Tusen takk til Berit for den kjempefine bokhyllen!



Denne vant jeg tidligere hos Silje og med den fulgte det et kjempekult bokmerke!


De Pingvinenen bever seg nemlig, veldig tøft.  Tusen takk til Silje for boken og bokmerket!(De lyktene dere kan skimte i bakgrunnen har jeg også vunnet denne måneden, så endel vinnerlykke har jeg hatt!)

Kort oppsummert

Det har vært en vellykket Juni måned til tross for at jeg har endel å gå på når det gjelder bokanmeldelsene, men jeg sier meg fornøyd med måneden som har gått og har allerede begynt å titte fremover mot Juli måned som begynner i morgen allerede.

BØKER PÅ ØNSKELISTEN FOR JULI


Når det gjelder bøker som kommer ut i Juli måned har jeg kun funnet en bok som jeg har lyst på,
nå er vel ikke Juli den store måneden for bokutgivelser heller. Er egentlig litt usikker på om den faktisk kommer ut nå i Juli også for jeg finner ingen informasjon om den på forlaget sine sider, så det er ikke sikkert at det stemmer. Boken det er snakk om er denne

LUKKEDE ROM



CARE SANTOS

Forfatteren Care Santos er født i  barcelona i 1970, hun begynte å skrive som 8 åring og ga ut sin første bok som 25 åring. Hun har gitt ut en rekke romaner, bøker for barn og ungdom, noveller. Hun  holder nå på min sin neste roman " den luften vi puster" som skal komme ut i 2013. Hun har 3 barn.

Dette er min oppsummering halveis i dette året og jeg gleder meg til å ta fatt på neste halve året, jeg håper (og tror)  at "skrivesperren" gir seg etterhvert og at jeg kan komme ajour med alle bokanmeldelsene.

ØNSKER ALLE SAMMEN EN RIKTIG FIN SOMMER!



10 kommentarer:

  1. Ifølge Bokklubbens nettsider kommer boken Lukkede rom 30. juli. Men den har allerede vært utsatt én gang, så det er ikke godt å si.

    Jeg synes du har vært flink i juni, i motsetning til visse andre:-)

    Ha en kjempefin sommer, Beathe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei,det gjenstår å se da. Den er ifølge nettsiden til forfatteren spådd til å bli veldig populær i Europa, har egentlig ikke funnet så mye info om boken, men likte coveret godt. Ja,denne måneden har du slått meg elegant ned i støvlene Line;-) og det var en herlig følelse!!

      Ha en kjempefin sommer du også!

      Slett
  2. En riktig god sommer til deg også!

    Krysser fingre for at du når målene dine som du beskriver i oppsummeringen din : ) Takk for interessante boktips!

    Ønsker deg lykke til i neste og kommende bokhalvår - ser fram til å følge bloggen din videre : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Dez:-) Koselig å høre at du vil følge meg videre:-) Gleder meg til å følge deg også, du må ha en kjempefin sommer:-)

      Hilsen Beathe

      Slett
  3. Så fin oppsummering!:) Har jo hatt en bra måned, er imponert hva du har lest denne måneden!:) Flotte premier har du også vunnet, Gratulerer!.:) Måtte også forresten bruke alle gavekortene...så er lettlurt jeg også:) Og Weird things.....måtte jeg også ha, takk for tips om hvor jeg kunne kjøpe den:) Liker også antallet nye bøker du har fått i bokhyllen din i år:) Har også bunkra mye opp med nytt siden jeg begynte å blogge, herlig:) Synd det nesten ikke er plass til mer:) Ønsker deg en herlig ny lesemåned og kos deg med bøkene:) Klæm!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Isabella:-) Jeg har ikke vært så "bokgal" som jeg har vært dette siste året,og særlig etter at jeg begynte å blogge.Jeg merker at jo flere bøker jeg får tilsendt fra forlagene jo flere bøker kjøper jeg utenom også. Men det er jo veldig kjekt da:-) Jeg gleder meg til Weird things... boken kommer,den kommer jeg til å kaste meg over med det samme. Ha en fin Lørdagskveld og kos deg med lesingen du også. Klem

      Slett
  4. Åtte bøker er bra da, Beathe :-) Og jeg synes også du har vært veldig flink med bokkjøpingen, gavekort teller jo nesten ikke :-D

    Ønsker deg en flott søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei,sant de gjør ikke? Ha en fin Søndag du også:-)

      Slett
  5. Dette var da en grundig og god oppsummering! God sommer til deg også!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord om du har vært her inne, da blir jeg kjempeglad!