tirsdag 26. juni 2012

Boken på vent (4)

Hver Tirsdag kommer jeg til å poste et innlegg her på bloggen min hvor jeg skal skrive om en bok jeg har veldig lyst til å lese,eller som har vært  meningen å lese en stund. Dette er for det meste bøker som har blitt stående i bokhyllen  en god stund, men ikke nødvendigvis. Det kan være en bok som ble kjøpt for mange år siden eller kanskje i forrige uke. Dette er en spalte som du gjerne må bli med på.
denne gangen falt valget på avdøde Jakob Ejersbo`s bok Liberty.



Christian er hvit sønn av danske bistandsarbeidere i Tanzania. Marcus er svart og jobber som tjener hos en svensk familie. Mot alle odds blir de to guttene venner. Ejersbo skildrer deres liv, ofte gjennom intense og voldsomme opplevelser som den afrikanske virkeligheten utsetter dem for. Alle er sin egen lykkes smed, og sex og sykdom, dop, alkohol og døde spiller en dominerende rolle i tilværelsen. De to guttenes vennskap er varmt og sterkt, men helt lykkelige blir de aldri. Den hvite vil være svart og den svarte hvit, og ettersom de blir eldre, vokser motsetningene mellom dem.

Høres ut som en meget interessant og spennende bok som jeg fikk spørsmål fra forlaget for en tid tilbake om jeg kunne tenke meg å lese, jeg takket ja, og boken dumpet ned i postkassen, boken ble plassert i hyllen og der har den stått siden. Dette er en bok jeg tenker jeg skal plukke frem fra hyllen når det nærmer seg høst ute ( når en titter ut nå, skulle en tro høsten allerede var kommet! )
 Etter de anmeldelsene jeg har lest så fortjener den å bli plukket frem og lest,ikke bortgjemt  og glemt.Jeg har ikke lest noe av forfatteren før og jeg gleder meg til å stifte bekjentskap med han.

 En anmeldelse fra Dagbladet i går. Og Sukkerrør har skrevet om den.

Kom og bli med på denne utfordringen du også, og her ser du hvordan du blir med

  • Lag et innlegg om boken på bloggen din, har du ikke blogg så fortell gjerne om boken i kommentarfeltet under her.
  • Link til mitt innlegg  
Inspirasjon til denne spalten har jeg funnet på den engelske bloggen Books for Company

12 kommentarer:

  1. Går det an a snakke om én bok på vent? Jeg har en stabel :-) Men, ok, den neste jeg skal begynne på, kanskje i morgen, er "Bel Canto" av Ann Patchett. Den er lånebok og må derfor leses nå og fort. Jeg har ikke lest noe annet av forfatteren, men den høres interessant ut; om mennesker som blir satt under uvant press. Kjærlighet og musikk skal være det store krydderet. Så vi får se da....
    Den bloggløse Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære bloggløse Ellen:-)Hehe... nei,de fleste har nok langt flere enn en bok på vent! Det gjelder her også, har en solid stabel.Den boken du har ikke hørt om tror jeg, så må sjekke den ut. Kanskje høre hvordan du likte den?
      Ha en fin dag!

      Slett
    2. Ja, jeg gir lyd fra meg når den tid kommer. Den boka du leser er fremmed for meg, men høres interessant ut. Jeg leser mye om og fra Afrika, men forsøker å ikke la meg friste. Er redd stabelen skal tippe over.Ved siden av bokstabelen har jeg et enda høyere tårn med filmer. På det området er jeg helt ute av kontroll. Samler på gamle klassikere, filmer jeg har sett for lenge siden og ikke kan glemme, og alle de gode bøkene som har blitt filmatisert. Litteratur og film flyter liksom sammen for meg. Sol her hos meg idag! Ellen

      Slett
    3. Her har det vært høstvær i dag, surt og kaldt, kom seg litt i ettermiddag. Stabelen her blir større og større, både av bøker og filmer her også. meg og barna gikk amok i går på dvd-salg, 16 nye filmer til den entte pris av 50,- kr pr stk. Har nettopp sett "Barnepiken" på dvd, nå gleder jeg meg enda mer til å lese boken:-) Ha en fin kveld:-)

      Slett
  2. Bokbloggen Betraktninger har også skrevet em bokanmeldelse av denne boken hvis jeg husker riktig. Jeg har også tenkt å lese den selv. Men siden den er en frittstående oppfølger vil jeg alikevel lese den første boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) Da skal jeg få sjekket opp i det, jeg liker også å lese første bok først selv om det er frittstående oppfølgere.

      Slett
  3. Spennende! Denne tror jeg faktisk jeg har hørt om tidligere, og nå fikk jeg lyst til å legge den til i leselista mi :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror denne er veldig bra, den har bare falt litt i glemmeboken.

      Slett
  4. Denne boken har jeg hørt om, og jeg noterte den på listen over bøker å lese - synes den hørtes bra ut.
    Ja, i dag var det jammen kjølig! Jeg hadde to fleecejakker på meg ute i barnehagen og enda frøs jeg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,huff,skikkelig høstvær i dag.Denne gleder jeg meg til å lese, og tror jeg skal skaffe meg den første boken og lese den først. Ha en fin kveld:-)

      Slett
  5. Morsom spalte. Må huske på den neste tirsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du syntes det, det er ikke for seint enda, så det er bare å være med:-) Tusen takk for bok og veldig kult bokmerke:-))

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord om du har vært her inne, da blir jeg kjempeglad!