mandag 25. juni 2012

Bokanmeldelse - Havmannen av Carl - Johan Vallgren

Forlag:Tiden
Tittel:Havmannen
Forfatter: Carl- johan Vallgren
oversatt på norsk av:Bjørn Alex Herrman
Sideantall:297
Format: Innbundet
Utgitt:2012
Utfordring:100 bøker på 1 år
Kilde:Anmeldereksemplar

    Kort om forfatteren

Carl - Johan Vallgren er født i 1964 i Linköping, og er oppvokst i Falkenberg. Han er en Svensk forfatter, visesanger og musiker.
Han har skrevet en rekke bøker, og den som har fått størst publikumssuksess er "Den vidunderlige kjærlighetens historie" som ble utgitt i 2002. Andre bøker som er utgitt på  norsk er:
  • Dokumenter vedrørende spilleren Rubashov (2001)
  • Til herr Bachmanns brosjyre (2005)
  • Kunzelmann & Kunzelmann (2009)

 Litt om boken

 I boken Havmannen treffer vi søskenparet Nella og Robert som er henholdsvis 13 og 10 år når vi først møter dem. Foreldrene deres er ikke som foreldre flest, faren er kriminell og er inn og ut av fengsel hele tiden, moren velger å drukne sorgene i alkohol og piller de gangene faren sitter inne. Det er Nella som må hjelpe Robert med å huske tannlegetimer,timene hos hudspesialisten eller hos optikeren. Det er Nella som hjelper Robert med lekser, klipper håret hans når det trenger en klipp og skaffer han mat og klær. Det er dessverre ikke bare på hjemmebane at ting ikke er som de skal, de blir plaget på skolen også. Særlig Robert som går i spesialklasse  får smake den grufulle og skruppeløse Gerrard`s grusomme handlinger.
En dag finner Nella en havmann gjemt i en sjøbod som brødrene til vennen hennes Tommy eier og snart begynner mystiske ting å skje,ting som vil få avgjørende konsekvenser for både Nella og Robert og som endrer forutsetningene for alt.



Min mening om boken

Boken begynner med at Nella sitter å trøster lillebroren Robert, ved å fortelle en av de mange  historiene hun pleier å fortelle han. Historiene som handler om dem selv og den situasjonen de er i og at en gang skal tingene bli bedre. Han har havnet i spesialklasse etter å ha blitt stemplet som dum, men sanneheten var at han såg veldig dårlig og dette ble ikke fanget opp før etter mange år på skolebenken.
Det var rystende lesing om hvilke forhold som rådet i hjemmet hvor moren var totalt fraværende og brydde seg døyten om barna sine, de gikk for lut og kaldt vann. Bare hun fikk gå på polet å handle  så var det ikke så nøye at det  ikke fantes mat i kjøleskapet eller om de hadde sko og klær å ha på seg.

Sitat fra side 57:
Og igjen så jeg liksom situasjonen utenfra: en kvinne med strittende fett hår, leppestiften smurt over halve kinnet og illeluktende som en syk gammel hund, en mor som spretter opp tappen på en ølboks,heller i seg halve innholdet i ett drag mens hun strekker frem hånden til sin femtenårige datter for å trøste henne. Jeg begynte å grine likevel, selv om jeg ikke ville. Som en drittunge. Grein og grein til kroppen kjentes helt utmattet, tømt for væske, som et gammelt tørt brød.

Dessverre fikk de heller ikke fri når de var på skolen, den fæle Gerard og vennene hans la sin elsk på Robert og Nella, utsatte dem for fæle overgrep. Jeg fikk frysninger ned over ryggen av det disse guttene kunne prestere å gjøre.
En dag Nella var på leting etter skolekameraten sin, Tommy, fant hun han i sjøboden til de eldre brødrene hans, det viser seg at de hadde funnet en skapning fra havet. Det var en havmann, den var skadet og trengte pleie. Snart utviklet havmannen og Nella sitt eget ordløse språk, de forstod hverandre og snart skulle det meste endre seg....

Sitat fra side 89:
Jeg angret allerede på at jeg hadde begynt å snakke med ham, men nå var det for sent. Sånn var det med ord,tenkte jeg,de var alltid på vei et eller annet sted som usynlige missiler; de kunne treffe hvem som helst, og skadene var umulige å beregne.

Dette var en skikkelig pageturner som jeg brukte en dag på å lese, den var rett og slett tilnærmet umulig å legge fra seg, så fengslende var den. Jeg måtte bare vite hvordan dette skulle ende til slutt. Det er grufulle ting som gir en frysninger underveis, jeg lurte på hvordan det i det hele tatt kunne være mulig for en person i tenårene og få både voksne og barn til å bli så livredde.Jeg ble forbanna på de to foreldrene som ikke hadde tanker for andre enn seg selv og hvordan de vanskjøtte sine egne barn. Dette er en mørk,spennende, litt sår, og vakker roman om hvordan livet kan være for enkelte barn og hvordan de klarer å  finne lyspunkt i en heller mørk tilværelse.Jeg har gremmes og felt en tåre eller to underveis og vært stolt av Nella, ikke den ting den jenten ikke fikser. Dette er den første boken jeg leser av forfatteren men det blir neppe sen siste, Carl-Johan vallgren har fått en ny fan:-)


 Terningkast





21 kommentarer:

  1. Wow, så flott bokanmeldelse! Herved på leselisten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var knallbra Anette, en bok som det var umulig å legge fra seg!

      Slett
  2. Denne boka høres så spennende ut den vil havna på leselista mi:)

    SvarSlett
  3. God anmeldelse og jeg likte veldig godt "Den vidunderlige kjærlighetens historie" - så kanskje skal jeg lese denne, en gang :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) jeg har den vidunderlige kjærlighetens historie på listen min, så den skal skaffes:-) Ha en fin kveld:-)

      Slett
  4. Havnet på leselisten min:) Veldig bra omtale Beathe, ble helt sugd inn av historien til boken:) har ikke lest noe tidligere av forfatteren og det skal jeg virkelig gjøre noe med:) Ha en flott mandagskveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for det,denne kan absolutt anbefales. Ha en super kveld:-)

      Slett
  5. Høres kjempe spennende ut! Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  6. Ojojoj .... Må være noe av de fæleste omslaget jeg har sett noen gang, og så skjuler det seg en slikk skatt på innsiden. Godt vi får fram her at dette er en bok folk bør lese da. Takk for et strålende bidrag. Det er herved twitret og delt

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo tema som absolutt fortjener å bli sett og boken er veldig bra, men omslaget ikke så veldig.

      Slett
  7. Absolutt enig med Geir: For et uendelig fælt omslag!!! D u har skrevet en flott omtale, som vanlig, men jeg tror ikke det er en bok for meg ...
    Ha en glad dag :)
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det,Pia:-) En fin dag til deg også

      Slett
  8. Denne har jeg hjemme og har tenkt å lese den. Jeg falt faktisk litt for omslaget :-) Viser hvor forskjellig smak vi kan ha! :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fargene er jo fine men det ser skummelt ut.

      Slett
  9. Jeg leste anmeldelsen av denne boka når dne kom og ble veldig nyskjerrig på den. Og etter å ha leset "Den uendelige kjærlighetens historie " av samme forfatter vet jeg at jeg skal lese denne også.. Snart.:)PS Jeg synes ikke omslaget er så feil??

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje ikke helt... men boken var mye bedre enn det oslaget tilsier. Den boken du nevner må jeg se å få tak i snart.

      Slett
  10. Creepy omslag, som eg likar :) Omslag med hagar og portar og blomster derimot.... dei styrer eg unna. Fordomsfullt? Jepp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Omslag med hager og porter og blomster lar jeg meg ikke "skremme" av,da er det garantert at jeg titter nærmere på boken:-)

      Slett
  11. Hei:)

    Leste boken i går og sitter igjen med en helt merkelig følelse. Veldig "page turner" som du sier, og en fascinerende historie på flere plan. Syntes den var helt grusom noen ganger, spesielt når det er snakk om dyretortur! Kattungen, minkene og ikke minst de brutale beskrivelsene av torturen mot Havmannen.

    På en måte opplever jeg allikevel at det er som om boken er skrevet for barn/ungdom.. Hva tenker du om det? Er ikke språket ganske naivt og enkelt i perioder? Ikke at den mister noe av den grunn, jeg bare stusser litt på det...

    Jeg har lest flere bøker av Vallgren ( dokumenter vedr. spilleren Rubashov, Den vidunderlige kjærlighetens historie, Kunzelmann & Kunzelmann) og har aldri opplevd at han henvender seg til leseren på den måten. Anbefaler iøvrig alle de nevnte bøkene!

    Veldig fin bok iallefall, fin og skummel og trist og brutal.
    Fint å finne anmeldelse av den her hos deg da. Aldri lest bloggen din før men nå skal jeg følge deg:)
    Ha en fin helg!
    Anja

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord om du har vært her inne, da blir jeg kjempeglad!