onsdag 6. juni 2012

Bokanmeldelse : En vannmelon,en fisk og en bibel av Christy Lefteri

Forlag: Schibsted
Original tittel: A watermelon,a fish and a bible
Norsk tittel: En vannmelon, en fisk og en bibel
Forfatter: Christy Lefteri
Oversatt på norsk av: Frank Lie
Sideantall: 284
Utgitt:2012
Sjanger: Historisk roman
Utfordring: 100 bøker på 1 år
Kilde:Anmeldereksemplar

Kort om forfatteren:

Christy Lefteri er født  i London i 1980 og er datter av gresk-kypriotiske foreldre som flyttet til London i 1974  nettopp under den tyrkiske invasjonen. Hun har mastergrad i kreativ skriving fra Brunel Universitetet. Hun studerer også til å bli en psykoterapeut.  Dette er hennes debutroman.


Litt om boken:
 Boken starter med at moren til lille Maroulla blir drept av Tyrkiske soldater når de innvaderer landsbyen Kyrenia på Kypros i 1974 og at soldaten som dukker opp etter drapet lar den lille jenten stå igjen alene i huset.

Koki og de andre i landsbyen blir tatt til fange av de Tyrkiske soldatene, kvinner og barn for seg.
Lille Maroulla slår raskt følge med Koki når de blir kjørt til fangeleiren. Koki har aldri blitt akseptert i hjembyen sin på grunn av sin lyse hud og sitt røde hår og gjennom barndommen har hun blitt mobbet,sparket og slått, og spyttet på. Under fangeleiren begynner hun endelig å få kontakt med de andre kvinnene da hun forteller historien sin om da hun møtte den vakre tyrkiske skomakeren. For første gang i sitt liv føler hun seg akseptert.

 I det fjerne spinner et tyrkisk jetfly inn i fjellsiden, vingen er borte. Det kommer en eksplosjon, og en røykstrime stiger til værs.
Oppe på himmelen suser en gruppe jagerfly forbi solen, svarte som natten på undersiden. Et øyeblikk blir huset truffet av en kjølig skygge.

Berker Adem som er en Tyrisk soldat er på leting etter sin kjære fra fortiden som han aldri har klart å glemme og som han aldri egentlig ville forlate. Mens han traver rundt i sin leting etter henne når han kommer tilbake til Kypros, er det noe annet som knager han...noe forferdelig galt han har gjort.

I boken får vi også møte en eldre mann ved navn Richard, som bor i London. Richard har tidligere bodd på Kypros men flyttet tilbake til England når hans kjæreste Marianna ble lovet bort til en annen mann og på den tiden, i 1950 årene var det ikke bare bare for en engelsk mann og gifte seg med en gresk jente. 
Bokens handling foregår over en periode på 8 dager og i tillegg er det en del tilbakeblikk på ting som har hendt for mange år siden.

Min mening om boken:

Denne boken har blitt sammenlignet med Victoria Hislop sin bok "Øya", den har jeg ikke lest enda så akkurat det kan jeg ikke uttale meg om.  Derimot så kan jeg si at jeg likte denne boken veldig godt. Jeg falt for coveret og ikke minst for den flotte tittelen.
Den hadde et godt språk og fine miljøskildringer,jeg fikk lyst til å sitte på en taverna å spise gresk mat og drikke en iskald pepsi max. Book meg på neste fly til Larnaca flyplass!NÅ!

Lik heksene i Macbeth eller spøkelset som besøkte Ebenezer, fortalte hun meg at jeg skulle vente meg tre begivenheter. Den ene var et bryllup. Ikke mitt eget. Det andre var et barn med hår som ild. Den tredje, en fremmeds besøk.

Man kommer tett på personene som blir presentert i boken og jeg følte deres uro, angst og redsel,deres lengsel,sorg og savn.  Forfatteren skriver vakkert selv om det er  grufulle scener som voldtekt,vold og drap som utspiller seg. Jeg har småskreket,blitt irritert og småforbanna, felt en tåre eller to og jeg har jammen meg humret litt for meg selv underveis også for denne boken har alt dette.
Kjente jeg fikk lyst til å lære det greske folket bedre å kjenne og lære mer om kulturen deres.

Hun lar riflen falle mot gulvet, og med et langt utpust tillater hun seg å gi slipp: knærne bøyer seg, skuldrene synker sammen, og i løpet av et øyeblikk smelter hun og visner og blir gammel, som om noen nettopp har skjøvet tidens urvisere frem.

Når dette er forfatterens debutroman så er det bare å glede seg til neste bok og håpe at den kommer snart. Jeg ble veldig begeistret for både boken og forfatteren.Dette var en gripende, trist og vakker kjærlighetsroman  om tre personers lengsel,sorg og kjærlighet.


Du kan forresten vinne et eksemplar av boken i min minigiveaway, det er trekning der i kveld( Onsdag ) og du kan melde deg på her.

Terningkast

+


Se forfatteren snakke om sin første roman " En vannmelon, en fisk og en bibel"








6 kommentarer:

  1. Takk for fin bokanmeldelese! Nå håper jeg enda mer på å vinne i kveld ;)
    Ønsker deg en glad dag!!!
    Klem fra Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får krysse fingrene:-) ha en superduper dag du også, Pia:-)

      Klem Beathe

      Slett
  2. Høres ut som en flott bok, og den skal absolutt leses:) Skjønner den har alt:) Flott anmeldelse:) Ønsker deg en koselig kveld videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kan du trygt lese, var veldig bra! Ha en superduper onsdagskveld Isabella:-)

      Slett
  3. Flott og innholdsrik bokanmeldelse! Nå gleder jeg meg enda mere til å lese den! Jeg vant jo ikke hos deg i dag, men heldigvis er den på vei i posten fra forlaget :) Når det gjelder Pepsi Maxen prøver jeg å begrense meg litt, men det er jammen ikke lett. For gjett hva jeg har i glasset ved siden av meg her!? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,gled deg til den:-) Skulle begrenset meg jeg også når det gjelder pepsi maxen, men ikke lett å finne et alternativ for jeg er ikke veldig fan av vann, jeg drikker det men ikke hele dagen. Tilbud på Coopen på pepsi max og jeg springer å kjøper hele 9 4 pkn *håpløs*

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen før du går