søndag 6. mai 2012

Bokanmeldelse - I skyggen av store trær av Kristine Storli Henningsen

Forlag: Gyldendal
Tittel:I skyggen av store trær

Forfatter:Kristine Storli Henningsen
Utgitt: 2012
Utfordring:100 bøker på 1 år
Kilde: Gave tilsendt fra forfatteren

Hva boken handler om

I " I skyggen av store trær"  møter vi Regine, en singel dame på 34 som jobber som blomsterdekoratør. Hun er gravid i 10 uke og barnefaren er en gift mann som ikke har planer om å verken forlate familien sin eller forholde seg til enda et barn. Hun er i opprør med moren fordi hun er lei av morens stadige behov for å være midtpunktet i familien, de har aldri manglet noen materielle ting og hjemmet var alltid åpent for alle vennene deres når de var liten,men moren så aldri på barna for den de var og de havnet alltid i skyggen av henne.

" Med et knepp var skjermen sort og seigmannen borte."

Karl Henrik er 33 år, singel og bor hjemme hos moren. Han jobber som manusforfatter for en tv- serie. Han blir i voksen alder harselert akkurat som han ble mobbet i barndommen fordi han ikke klarer å løsrive seg fra moren sin. Han blir sett på som rar og gammeldags.
Han er ikke den som er mest sosial og det er ikke alltid like enkelt å finne replikker til det virkelige liv som det er til å finne på replikker til tv-serien. Han er et naturtalent på piano, men som liten måtte han ta pianotimer i hemmelighet fordi moren ikke ville ha pianoet i leiligheten, han måtte sitte nede i boden for å spille.Gjennom hele barndommen har han blitt sykelig overbeskyttet av moren,de levde nesten som et gammelt ektepar og han fikk aldri være ute med andre barn eller ha barneselskap når han hadde bursdag. I stedet måtte han stå for underholdningen de gangene moren hans hadde venninner på besøk.

" Jeg har høydeskrekk!!"

Disse to treffes for første gang en dag han er på vei for å besøke moren som ligger på sykehuset og han redder blomsterbøtten hennes fra å havne under busshjulet. Hun legger straks merke til hans måte å være på, oppførselen hans kunne minne om en gammel manns, han virket gammeldags og langtfra som andre menn hun hadde møtt i hele sitt liv.
Han på sin side la merke til øynene hennes og det røde håret hennes og i hans øyne ble hun bare vakrere og vakrere for hver gang han så henne.

"Regine forsøkte å se ham for seg sammen med moren. Slik han fremstilte det, hørtes det ut som de hadde levd som et gammelt ektepar og sett gamle filmer fra morgen til kveld."

Min mening om boken

Dette er en "page-turner", en varm og vakker bok og det er nesten som jeg blir litt "misunnelig" på de som ikke har fått gleden av å lese denne enda. Jeg håper at det kommer flere bøker fra denne kanten!
Det var rett og slett umulig å legge den fra seg, fordi jeg måtte vite hvordan dette skulle gå.
Jeg fikk sansen for Regine og hennes "opprør" mot de tingene som hun følte var urettferdig, og jeg ble litt provosert av moren hennes som satte barna i skyggen av seg selv.
Når det gjelder karl Henrik så fikk jeg en litt sånn "Elling-følelse" for han kunne minne litt om han, bor hjemme med moren når han var kommet i en alder hvor det var naturlig å løsrive seg for lenge siden! Men så var jammen meg moren hans et åder av en "kjerring"(unnskyld språket) for med sin sykelige overbeskytteende væremåte gjorde hun de to avhengige av hverandre, vel moren var i hvertfall totalt avhengig av ham og skyldte alltid på at hun var syk for å få viljen sin gjennom. Jeg kjente jeg ble veldig irritert på den merkelige damen der og sa flere ganger høyt underveis" Se å finn deg et eget sted å bo, Karl Henrik, det kan umulig være sunt å bo med hun der." Det kan ikke ha vært enkelt å vokse opp i det lukkede miljøet men han klarte seg tross alt fint til tross for dette. Jeg fikk sansen for han og hans noe pussige replikker og gammeldagse væremåte!

Dette er sommerens bare MÅ HA bok! Ikke noe å trekke her - Terningkast 6

Tusen takk til forfatteren for at du delte denne med oss og tusen takk igjen for koselig melding inne i boken!







10 kommentarer:

  1. Høres ut som en interessant historie. Takk for tipset. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne var vakker og fin, du kan vinne den hos meg om du melder deg på giveawayen min!
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  2. He-he.. Aperitifen vel fortært- og denne anmeldelsen gjorde meg ikke mindre sulten!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette tror jeg blir årets MÅ HA sommerlektyre:-)

      Slett
  3. Jeg får enda mer lyyyst å lese denne boka etter din bokomtale!!.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre:-) Det var en herlig bok!

      Slett
  4. Utrolig flott bokanmeldelse, kjære Beathe! Boken står på vent i hylla, og nå gleder jeg meg enda mere til å lese den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Anette, det var en vakker bok som du bare kan glede deg til:-)

      Slett
  5. I guess I should read it on Norwegian, I would feel silly otherwise. Since I have read a few books already ;)

    SvarSlett
  6. Så fin omtale. Er så enig, så enig.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord om du har vært her inne, da blir jeg kjempeglad!