lørdag 31. mars 2012

Gode,gamle favoritter #1

 Jeg liker veldig godt slike utfordringer og er med på flere hver eneste uke, det er en kjempefin mulighet til å oppdage bøker en ellers ikke hadde oppdaget og en finner nye og spennende blogger. I dag ser jeg at Kristine som driver Kristine`s skriblerier har startet en ny utfordring som hun kaller "gode,gamle favoritter". Som den "nyfrelste" bokelsker som jeg er så har jeg ikke lest SÅÅÅ mange bøker, men bevares jeg har fått med meg at det fantes bøker og har lest noen av dem.

For noen år siden leste jeg en serie som heter "Inga Torfinnsdatter" som jeg vil fortelle litt om i dag, serien som består av åtte bøker er skrevet av Salmund Kyvik.



Kjærlighet og hemmelige stevnemøter, arrangerte ekteskap, drap og trusler – alt er flettet sammen til en meget spennende og dramatisk historie fra en tid da blod og ætt kunne bety alt i livet. Både på godt og vondt.
I den spennende serien om Inga Torfinnsdatter, møter vi den 16 år gamle jenta fra den adelige Smør-slekten på Vestlandet og følger hennes dramatiske liv i en tid da kongemakten forsvant ut av landet og den norske adelen stadig ble svekket.
 Høststormene raser på Vestlandet og brannene herjer. Bergen by plyndres av sjørøvere og den unge og hevngjerrige presten Peder truer med hekseforfølgelse!  Hjemme på Smørgården sitter Inga med kjennskap til den beryktede og forbudte svarteboken ...

 Husker godt at jeg slukte denne serien og det var jo spennende siden jeg selv er fra Bergen, Inga flytter jo etterhvert på østlandet hvor hun bosetter seg etter at hun ble gift.

Tror jeg skal børste støv av disse bøkene igjen jeg. Har du lyst til å lese om flere gode, gamle favoritter så kan du gjøre det her.

4 kommentarer:

  1. Spennende serie! Eg elska seria og denne kunne eg gjerne tenkt meg å lese. Takk for tips og kjekt at du blei med på utfordringa mi :-) Og velkommen igjen til å dele fleire gamle favoritter neste veke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) Flott initiativ:-)) Kommer gjerne tilbake og deler:-))

      Slett
  2. Denne serien har jeg ikke hørt om før, men det var spennende å lese om en gammel favoritt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke lest så veldig mange slike serien, men denne var veldig bra!

      Slett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen før du går