Bokanmeldelse - Ville hester av Jeanette Walls

Forfatter:Jeanette Walls
Sideantall: 309
Utgitt:Utgis i April 2012
Utfordring: 100 bøker på ett år
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget

Fra Bokomslaget

Dette er den sanne historien om Lily Casey Smith, Jeannette Walls fantastiske, hardt arbeidende og alltid smilende bestemor. Seks år gammel arbeidet Lily med å temme farens hester på familiens gård. 15 år gammel dro hun hjemmefra for å bli lærer i en avsidesliggende landsby. For å komme seg på jobb måtte hun ri 80 mil, helt alene, på en ponni. Hun lærte med tiden å kjøre både bil og fly, og spille poker som en profesjonell. Sammen med sin ektemann drev hun en ranch i Arizona. Hun ble mor til to barn, hvorav ett er Jeannette’s minneverdige mor, Rosemary Smith Walls, uforglemmelig portrettert i Krystallslottet.
Lily overlevde tornadoer, tørke, flod, depresjonen og en personlig tragedie. Hun kjempet for kvinners rettigheter, for indianere og alle som ikke passet inn i  det ”normale”.

Om boken
I boken "Ville hester" følger vi Lily Casey Smith, forfatteren av boken sin mormor fra hun var ganske så liten. Hun bor sammen med faren, moren, Buster som er broren hennes og Helen som er søsteren hennes. De bor på en Ranch og på den tiden, dette var på begynnelsen av 1900-tallet måtte alle hjelpe til fra de knapt nok kunne gå. Når de kom i skolealder var det ikke gitt at jentene kunne ta like lang utdannelse som guttene noe vår kjære Lily fikk erfare når faren valgte å kjøpe noen hunder i stedet for å betale for hele skoleåret hennes og hun ble sendt hjem etter halve tiden. Lily gav aldri helt opp drømmen om en god utdannelse og drømmen fikk hun oppfylt. Hun reiste rundt i store deler av Usa for å skaffe seg både abeid som lærerinne og ta mer utdanning.

Vi bare satt der i poppelen og så på det hele i en times tid. Solen begynte å gå ned over Burnt Spring Hills, gjorde skyene høyt oppe på himmelen blodrøde og sendte lange, fiolette skygger østover. Vannet strømmet fremdeles under oss, og Helen sa hun begynte å bli sliten i armene. Hun var bare sju og var redd hun ikke ville klare å holde seg fast så mye lenger.

Hun treffer den nesten 20 år eldre Jim Smith som hun gifter seg med og får to barn med, Rosemary og lille-Jim. Lily er litt av et arbeidsjern enten det gjelder skikkelig kroppsarbeid på ranchen, eller det er å sloss for rettferdighet noe som hun var meget opptatt av. I boken følger vi henne fra hun er liten frem til hun blir bestemor for Jeanette.

Min mening om boken

Som en av dem som likte "Krystallslottet" veldig godt så var jeg veldig spent da denne dukket opp i postkassen min. For kunne denne være like bra skrevet som den forrige? For å si det slik så ble jeg ikke skuffet. Jeg fikk sansen for Lily og den livkraften og viljen hun hadde, hun var en person som aldri gav opp. Selv om jeg er sterkt uenig med henne i synet på barneoppdragelse for der virket hun kald som en fisk men kanskje det var slik på den tiden... Men å oppdra barn ved å slå dem eller ikke gidde å bruke penger på lege da Rosemary hadde ett stort brannsår på magen er for meg helt uforståelig og bare helt grusomt. Etter å ha lest denne boken så forstod jeg på en måte hvorfor Rosemary ble som hun ble,for moren hennes behandlet henne til tider nesten like ille som hun behandlet sine barn som man kan lese om i "krystallslottet". Jeg har alltid vært fascinert av Cowboyer og kunne godt tenkt meg å bodd på en ranch i statene, jeg fikk ikke mindre lyst etter å ha lest denne boken. Boken anbefales!!