Bokanmeldelse - Stolpesnø av Marit Reiersgård

Tittel: Stolpesnø
Forfatter: Marit Reiersgård
Sideantall:308
Utgitt:2012
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget.

Fra bokomslaget

Femårige Oda går ut for å leke i snøen. Hun kommer aldri inn igjen. Det er 25. januar, det snør tett. Brøytebilen dundrer langs de smale veiene i Lier utenfor Drammen. Fem år gamle Oda tar på seg den rosa parkdressen og går ut for å ake. Hun kommer ikke inn igjen til middag, hun er sporløst borte. I nabohuset tyvlåner unggutten Raimo morens bil for å kjøre til den kvinnelige tegnelæreren sin. Han finner henne kvalt, og tilsynelatende voldtatt. Likevel velger Raimo å holde munn om det han ser.Hvilke hemmeligheter er det som skjuler seg i vintermørket?Politietterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen begynner det vanskelige arbeidet med å avhøre mennesker på et lite tettsted. Alle kjenner hverandre, alle vet noe. Og alle ønsker noe mer for livene sine.

Om boken

I denne kriminalromanen blir vi kjent med Solveig og Erik Sørensen, foreldrene til fem  år gamle Oda,som forsvinner sporløst etter å ha mast seg til å leke litt alene ute i snøen, mens moren lager middag. Hun forsvinner sporløst og det voldsomme snøværet som har vart i dagevis gjør leteaksjonen mildt sagt vanskelig. Hvor var hun forsvunnet og hadde hun virkelig blitt kidnappet av sin biologiske far og tatt med til utlandet?
Ikke så langt unna finner Raimo Egge, sønn av Janni Egge og broren til Anne- Lene Egge, sin tegnelærer, kunstneren Vibeke Hansen død på sengen hjemme hos henne,mest sannsynlig voldtatt og kvelt.

"Han var ferdig! Skammen veltet opp i ham. Han hadde lyst til å knuse ruta,stikke av. Det var som han sto i snø til livet,satt fast med støvla i bunn. Stolpesnø, for en jævla stolpesnø han hadde tråkka uti."

Politietterforskerne  Bitte Røed og Verner Jacobsen blir satt på begge sakene og et res etter å finne den eller de skyldig starter. Mange folk  fra et lite tettsted hvor alle kjenner alle skal avhøres og snart skal det vise seg at det er mange på det lille tettstedet  på Lier som har noe å skjule, noe som ikke tåler dagslys, men som likevel sniker seg opp til overflaten...

"Be yourself,everyone else is already taken!-Oscar Wilde"

Min mening om boken!

Dette er en krimbok slik jeg vil at krim skal være, her var det mye spenning nesten fra start til slutt. Man ble kjent med foreldrene til Oda som forsvant, i tillegg får vi kjennskap til Janni Egge, en barneskolelærerinne og mor til Anne-Lene og Raimo Egge. Politietterforsker Verner Jacobsen som privat også sliter med sine hemmeligheter og sin alkoholiserte kone, blir satt på sakene sammen med sin nye kollega Bitte Røed, som han ufrivillig følte en viss tiltrekning til...
Boken var lettlest og bygget opp på en måte som jeg liker godt, når man følger spor og ser hvor de fører etterforskningen hen. Det er mye som skjer underveis og det er spenning helt til slutten av boken. Jeg likte denne boken veldig godt og kan absolutt anbefale denne videre. En veldig godt skrevet bok og det er litt vanskelig å tro at dette er forfatterens debutroman. Les denne og gled deg til de neste bøkene forfatteren kommer til å skrive sier jeg bare! God fornøyelse!